وبلاگ

اهمیت بافت در چیدمان

با چه بافت‌هایی دکوراسیونی درخشان‌تر داشته باشیم؟

ست کردن و چیدن طرح‌ها و رنگ‌هایی متناسب با یکدیگر که دارای هارمونی نیز باشند، اگرچه بخش بزرگی از طراحی داخلی محصوب شده، اما همه آن نیست. گاهی همه المان‌های لازم یک طراحی زیبا را برای یک فضا به کار برده‌ایم و باز وقتی به آن نگاه می‌کنیم، حس می‌کنیم یک چیزی کم است یا درست نیست. در حقیقت علیرغم همه مواردی که رعایت شده، آن حس و حالی که باید را از آن محیط نمی‌گیریم. در اینجاست که پای بافت وسط می‌آید.

بافت چیست؟

از دیدگاه طراحان، بافت معمولا به حسی که توسط یک شی خارجی از طریق یکی از حسها (مثل لامسه یا دیدن) دریافت می‌شود، گفته می‌شود. هر شی دارای ظاهری مخصوص به خود و جنسی مشخص است. بافت اگرچه اشاره مستقیم به جنس اشیا و چگونگی رویه سطح از لحاظ نرمی و زبری و.. دارد، اما همانطور که در بالا گفتیم، بیشتر حسی که هر بافت منتقل میکند، مد نظر است.

انواع بافت

بصورت کلی بافت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند

۱- بافت‌های لامسه‌ای
۲- بافت‌های بصری

بافت‌های لامسه‌ای

بافت‌هایی که بتوان آنها را در تماس با دیگر سطوح لمس و حس کرد را بافت‌های لامسه‌ای می‌گویند. سطح این نوع بافت‌ها برجسته و متفاوت است که با لمس آن به راحتی می‌توان به این تفاوت پی برد. مثلا پارچه‌های حریر و ابریشم دارای سطحی نرم و لطیف هستند که به محض لمس آنها، این تفاوت به وضوح قابل حس است.


بافت‌های بصری

این بافت‌ها فضا را از لحاظ چشمی متفاوت جلوه می‌دهند. اغلب بصورت نقاشی بر روی دیوار یا نقش و طرحی بسته به نیاز مخاطب عرضه می‌شود. این بافت‌ها اغلب در غالب تابلوها و یا نقاشی‌های هنری قابل مشاهده هستند.

وزن بصری بافت

فارغ از اینکه بافت از چه نوعی است، استفاده از ان در فضای اتاق، وزن بصری اتقا را دگرگون می‌کند. وزن بصری به توانایی شی یا فضا در جلب توجه مخاطب گفته می‌شود. بافت‌های زبر و درشت وزن بصری فضا را صمیمی و خودمانی جلوه میدهند در حالیکه بافت‌های نرم حسی رسمی تر و صیقل‌گون به اتاق می‌بخشند.

 

در زمان طراحی و استفاده از بافت‌های متفاوت در یک فضا، باید به محل قرار گیری انواع بافت کنار هم نیز توجه کرد. بطور مثلا اگر بافت نرمی را کنار بافت زبری قرار دهیم، بافت زبر خود را بیشتر از حالت عادی نمایان خواهد کرد. در حقیقت از این ترکیب و تضاد برای دست یافتن به میزان مناسب وزن بصری در فضا استفاده می‌شود.

ایجاد تعادل با بافت

کنتراست برای ایجاد تعادل و جذابیت بصری، عنصر مهمی در طراحی داخلی به کار می‌رود. اگر همه چیز شبیه و نزدیک هم باشد، چشم فضایی برای تمرکز و جذب شدن ندارد. از بافت میتوان برای مشخص و تفکیک کردن نقاطی به عنوان تمرکز بصری استفاده کرد.

وجه تمایز بافت والگو

اگرچه واژه‌های بافت و الگو ممکن است به جای هم به کار برده شوند، اما لازم است بدانید که این دو یکی نیستند و با وجودِ تفاوتی که دارند، هر دو نیز از اجزای مهم برای طراحی دکوراسیون به شمار می‌روند.

الگو به طرح و نقشی قابل دیدن اشاره می‌کند در حالیکه بافت به چگونگی حس شدن چیزی اشاره دارد. حین طراحی لازم است هر دو را در جای خود استفاده کنیم. مثلا زمانی که برای ایجاد گرما در فضای اتاق خواب از یک فرش استفاده می‌کنید، نقش فرش الگو، اما حسی که آن فرش به اتاق خواب می‌بخشد (مثلا گرما) را بافت می‌گویند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *