وبلاگ

معرفی ۱۱ مدل بهترین پارچه مبلی (مزایا و معایب)

انواع پارچه مبلی

در این مقاله به راهنمای انتخاب پارچه مبلی می پردازیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید. خواه در حال خرید مبلمان جدید و یا در حال تعویض روکش مناسب مبل مورد علاقه قدیمی باشید، انتخاب پارچه یکی از مهمترین گزینه هایی است که باید انجام دهید. با وجود گزینه های پارچه ای بسیار زیاد، انتخاب از میان انواع پارچه مبل می تواند کمی طاقت فرسا شود. رنگ و الگو ضروری است، اما حتی قبل از رسیدن به آن مرحله باید پارچه مناسب و متناسب با مبلمان، سبک زندگی و سبک های دکوراسیون داخلی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

برای مبلمانی که شما وقت زیادی را برای نشستن روی آن می گذرانید، بافت مهم است. پارچه برای مبل و صندلی راحتی که هر روز استفاده می شود، باید راحت باشد. برای بررسی زبری، پارچه را روی بازو یا صورت خود امتحان کنید، پارچه زبر و سخت روی دست شما ممکن دچار خراشیدگی ظریف تری نشود.

صرف نظر از جایگاه و چیدمان مبل، انواع و اقسام پارچه برای روکش مبل وجود دارند. اینکه طرح، نقش و رنگ مورد نظر شما برای انتخاب پارچه مبل چه باشد، امری جدا از جنس و کیفیت پارچه است.

انواع پارچه مبل را بشناسید

فارغ از اینکه مبل شما در کجا قرار می گیرد، مثلا اتاق نشیمن، اتاق کار، در سالن انتظار مطب یا در فضایی آفتاب‌گیر، لازم است جنس پارچه به گونه ای انتخاب شود که به دلیل استفاده مکرر، خیلی زود دچار سایش و رنگ و رورفتگی نشود.

همچنین جنس پارچه جوری نباشد که گرد و غبار و پرز را به خود جذب کند. انتخاب بهتر پارچه ‌هایی ا‌ست که خاصیت ضد لک بودن دارند و در صورتی که با دست کثیف، ریختن آبمیوه یا چیز دیگری پارچه مبلمان لک شود، امکان تمیز شدن آنها و برگشتن به رنگ عادی وجود دارد.

در اینجا به معرفی انواع پارچه رو مبلی و خاصیت هرکدام می پردازیم تا بسته به جایگاه مبلمان، بتوانید پارچه مناسب را انتخاب کنید. به همین خاطر، به هیچ عنوان این مطلب از مجموعه ویترا مبل را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

بهترین انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی

مبلمانی که با الیاف و پارچه‌های طبیعی ساخته می‌شوند، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مبلمان معمولی دارند. دلیل آن هم کیفیت بالاتر آن‌ها و احساس راحتی بیشتر است. در ادامه این بخش قصد داریم تا برخی از انواع پارچه‌های با الیاف طبیعی مناسب برای مبلمان را معرفی کنیم.

۱. لنین

لنین یکی از انواع پارچه مبلی است که در دسته پارچه هایی با الیاف طبیعی قرار گرفته و در دسته بندی پارچه های کتان است. از ویژگی های این پارچه می توان به بافت خنک و ظاهر نرم آن اشاره کرد. این پارچه سبک است و اگر برای کاور کردن مبلمان استفاده شود، وزن سرویس را بالا نمی برد.

انواع پارچه مبل

البته در مورد استفاده از پارچه لنین برای روکش کردن مبلمان باید به این نکته توجه کرد که این پارچه زود فرسوده می شود. همچنین به راحتی لک و چروک شده و به راحتی نیز شسته نمی‌شود. این پارچه برای محیط های رسمی و کم تردد مناسب است. البته پارچه لنین برای مبلمان خانگی هم مناسب است به شرطی که حساسیتی در مورد شستشوی دائمی مبلمان خود نداشته باشید.

۲. ابریشم

بسیار ظریف است و برای پارچه مبل انتخاب مناسبی نیست اما اگر مبلمانی دارید که تمام یا بخشی از آن پارچه ابریشمی دارد با کمی دقت در نگهداری و مراقبت از مبل می توانید تا مدت‌ها از زیبایی و لطافت این پارچه استفاده کنید. یکی از دغدغه های افراد در برخورد با پارچه های ابریشمی مقاومت کم آن ها نسبت به لکه و آلودگی است. پارچه های ابریشمی تقریباً نیاز به شستشوی دائمی دارند و هفته چند بار باید لک و آلودگی آنها را تمیز کنید تا رد آن به داخل پارچه نفوذ نکرده و قدیمی نشود.

البته شستشوی پارچه های ابریشمی در مبلمان هم اصول خاصی دارد. اگر برای شستشوی مبلمان هایی با پارچه ابریشم از شوینده های قوی یا برس های شستشوی مبلمان استفاده کنید احتمالاً خراب شدن پارچه وجود دارد. علاوه بر این رطوبت زیادی هم پارچه شما را خراب میکند. بهترین روش برای تمیز کردن این پارچه ظریف و حساس استفاده از پارچه نرم و آب سرد است، همچنین برای خشک شدن مبل بهتر است آنها را در محلی نزدیک به آفتاب اما نه در معرض تابش مستقیم قرار دهید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل چستر به ویترا مراجعه نمایید.

۳. کتان

پارچه کتان، یک الیاف طبیعی که در میان انواع پارچه مبل فوق العاده قوی است. صاف، نرم و به طور طبیعی براق است. زود لک و چروک می‌شود، اما از لحاظ مقاومت و کیفیت، مقاومت خوبی در برار تغییر رنگ، نخ‌کش شدن یا سایش دارد. برای کشش بیشتر اغلب در مخلوط پنبه استفاده می شود. مخلوط های پنبه ای با بهترین کیفیت معمولاً حاوی حدود ۴۵ تا ۶۰ درصد پنبه هستند.

انواع پارچه رو مبلی

تنوع پارچه های مبلی کتان چه از نظر طرح و رنگ پارچه و چه از نظر بافت و شکل ظاهری پارچه بالاتر از دیگر انواع پارچه مبلی می باشد. هر چند توصیه میشود که کتان را بیشتر به عنوان روکش مبل استفاده کرد اما این پارچه به عنوان پارچه اصلی مبل هم انتخاب چندان بدی نیست. به خصوص برای مبلمان امروزی کتان انتخاب مناسبی است. پارچه های کتان سازگار با محیط زیست هستند دعوام نسبتاً خوبی هم دارند اما برای استفاده روزمره به خصوص در خانه هایی که فرزند کوچک دارند چندان مناسب نیستند.

۴. ویسکوز ریون

 این نوع پارچه ‌ها از خمیر کاغذ ساخته می‌شوند، در نتیجه مقاومت آنها در برابر آب بسیار کم است. اما جذب رطوبت بسیار بالایی دارند؛ نرم و لطیف هستند، ولی زود چروک می‌ شوند. همچنین از لحاظ استحکام مقاومت بالایی دارند. پارچه ویسکوز ریون پارچه ای نرم، سبک و لطیف است به همین دلیل جنس نرم و مناسبی به مبلمان خانگی می بخشد. لطافت این پارچه باعث می شود که رنگ پذیری آن مناسب باشد به همین دلیل نسبت به بسیاری از انواع پارچه مبلی تنوع طرح و رنگ بالاتری دارد. همانطور که گفته شد مقاومت پارچه ویسکوز ریون نسبت آب بسیار کم است به همین دلیل شستشوی آن ها اصلا ساده نیست و در صورت نیاز به شستن مبلمان باید فوراً برای خشک کردن آن اقدام کرد. بهترین حالت استفاده از پارچه ویسکوز ریون برای مبلمان ترکیب آن با پارچه های مقاوم تر مانند الیاف مصنوعی یا کتان است.

۵. چرم

که خود شامل سه دسته کلی چرم طبیعی، چرم مصنوعی و چرم پارچه یا چرم تنفسی شده  به راحتی شستشو و تمیز می‌شود. در برابر خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی دارد، اما در حالت کلی بسیار مقاوم است. اگر بخواهیم یکی از انواع پارچه های با الیاف طبیعی را به عنوان بهترین پارچه رومبلی و بهترین جنس پارچه مبل معرفی کنیم قطعاً چرم از هر نوعی که باشد یکی از آنهاست.

بهترین پارچه برای مبل

یکی از مزایای مهم پارچه های چرمی مقاومت آنها در برابر لکه است و علاوه بر این خیلی زود و راحت تعویض می شوند. همچنین پارچه ها در بیشتر دوره ها جز مد روز هستند و هنوز هم به عنوان پارچه ای لوکس برای مبلمان قابل استفاده می باشند. یکی از مشکلات بزرگ پارچه های چرمی اما ترک خوردن آنها به مرور زمان است. علاوه بر این پارچه های چرمی قیمت نسبتا بالایی دارند و همین موضوع باعث می شود مبلمان تولید شده با آنها نیز نسبت به سایر انواع مبلمان گران تر باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله روکش مناسب مبل را حتما مطالعه نمایید.

۶. پشم

پارچه های پشمی در برابر نخ‌ کش شدن، چروک، لکه و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، اما برای شستشو و تماس با آب مناسب نیستند، زیرا حالت نمدی و سخت پیدا می‌کنند. برای الیاف طبیعی که از موی حیوانات به دست می آید، پشم گزینه ای با دوام برای پارچه مبلمان است. اما ممکن است به راحتی خراشیده شود و اگر مخلوط نشده باشد، تمیز کردن آن دشوار خواهد بود.

 

از دیگر انواع پارچه مبلی می توان به پارچه های پشمی اشاره کرد که بیشتر در مبلمان های سبک سنتی از آنها استفاده می شود. پارچه های پشمی یکی از پارچه های هستند که به عنوان بهترین پارچه مبل می توان از آن ها استفاده کرد. سازگاری این پارچه ها با محیط زیست و عدم آسیب به طبیعت در تولید آنها، استحکام و طول عمر بالا و مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار از جمله ویژگی های پارچه های پشمی هستند. البته اگر شستشوی مبلمان خود را زیاد انجام می دهید بهتر است به سراغ پارچه های پشمی نروید.

بهترین پارچه مبلی با الیاف مصنوعی

پارچه‌هایی که با الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، نسبت به پارچه‌های طبیعی قیمت پایین‌تری دارند. بسیاری از مبلمان‌های موجود در بازار نیز با این نوع پارچه‌ها ساخته می‌شوند. از جمله برخی از انواع پارچه مبل با الیاف مصنوعی می‌توان به آکریلیک، پلی‌استر، نایلون، ریون و میکروفیبر اشاره کرد که در ادامه این بخش آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

۱. آکریلیک

 ظاهر این الیاف شبیه الیاف پشم است؛ مانند پشم در برابر ساییدگی، چروک، تغییر رنگ و لک مقاوم است، اما ممکن است اگر کیفیت بافت آن بالا نباشد به مرور زبان پرز بیاندازد. جذب رطوبت پایینی دارد و بسیار نرم و سبک است. یکی دیگر از انواع پارچه مبلی که امروزه طرفداران زیادی دارد و در بیشتر انواع مبلمان استفاده میشود پارچه آکریلیک است. قیمت پارچه آکریلیک مناسب است اما یکی از مشکلات آن مقاومت کم نسبت به جذب گرد و غبار است. این موضوع باعث می‌شود که پارچه های آکریلیک نیاز به شستشوی دائمی داشته باشند. آکریلیک به عنوان پارچه ای ترکیبی برای روکش مبلمان انتخابی مناسب است اما به تنهایی چندان جالب نخواهد بود.

۲. پلی‌ استر

پلی استر به دلیل داشتن خواص خوب و بالا، به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی تبدیل شده است. خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت در برابر ساییدگی و چروک و حرارت، شستشوی آسان، مقاوم در برابر نخ ‌کش ‌شدن و جذب رطوبت کم از خواص خوب پلی‌استر هستند.

این الیاف دوده و گرد و خاک بیشتری جذب می‌کند، اما به دلیل ساده بودن شستشو و پاک شدن راحت آن، انتخاب مناسبی است.پلی استر پارچه ای مصنوعی با کارایی بالا است که به ندرت به تنهایی استفاده می شود و بیشتر اوقات همزمان با مواد طبیعی مانند پنبه و پشم به کار می رود. مخمل های پلی استر دوام بیشتری نسبت الیاف طبیعی دارند، اگرچه تمیز کردن آن بسیار دشوار است.

بهترین پارچه مبلی

برخلاف دیگر انواع پارچه مبلی تولید شده از الیاف مصنوعی پارچه پلی‌استر اصلا بو ندارد. این پارچه مانند بسیاری از پارچه های تولید شده با الیاف طبیعی تنفس دارد و به همین دلیل در صورت مرطوب شدن بو نمی گیرد. البته پلی‌ استر نسبت به نوسانات دما چندان مقاوم نیست و اگر دمای محیط نوسان زیادی داشته باشد احتمال ترک خوردن یا آسیب دیدگی آن وجود دارد. علاوه بر این بافت کششی این پارچه باعث می شود که در طول زمان نازک شده و جلوه بدی پیدا کند.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل راحتی به ویترا مراجعه نمایید.

۳. نایلون

 این الیاف با مواد مصنوعی دیگر ترکیب می شود و باعث ایجاد بافت مقاوم می شود. استحکام الیاف نایلون بسیار زیاد است و همچنین در برابر سایش و چروک نیز مقاوم است.

بهترین پارچه برای مبل راحتی

این نوع پارچه چندان گران نیست و در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود، طول عمر بالایی هم خواهد داشت. البته پارچه نایلونی نسبت به دما کمی حساس است. به خصوص دمای بالا و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید کیفیت این پارچه را ضعیف می کند. کاناپه ای ساخته شده از جنس نایلون مناسب منازل پر مصرف، شرکت ها و اداره ها و…. است.

۴. ریون

 ریون به اسم ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود. ظاهرش بیشتر شبیه ابریشم است، اما گاهی به دلیل بافت متقاوت شبیه کتان یا لنین به نظر می‌رسد. این پارچه مقاوم است اما بسیار زود چروک می‌شود. در میان اسامی انواع پارچه مبلی این پارچه تا چندین سال قابل استفاده است اما به مرور کهنه شده و ظاهر آن خراب می شود. پارچه ریون به عنوان پارچه رو مبلی نسبت به سایش مقاوم است بنابراین در محل هایی که استفاده از مبلمان در آن ها نیاز است، ریون انتخاب مناسبی می باشد. پارچه ریون به خصوص برای تولید کوسن انتخابی مناسب است. این پارچه قیمت پایینی دارد و تنوع طرح و رنگ آن بسیار بالا است.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل تختخواب شو به ویترا مراجعه نمایید.

۵. میکروفیبر

ترکیبی از پلی استر، میکرو الیاف نرم تر از جیر است و تمیز کردن آن بسیار آسان تر است. از الیاف مصنوعی کاملا بافته شده ساخته می شود که در برابر رطوبت، دوام و مقاومت بالایی دارد.

پارچه میکروفیبر - بهترین پارچه برای مبل

مبلمانی با پارچه میکروفیبر را می توان برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد و رنگ آن مقاومت بالاتری دارد. این نوع پارچه راحت و گرم است اما نسبت به لکه شدن مستعد می باشد. یکی از مشکلات این پارچه ماندن لکه بعد از تمیز کردن و خشک شدن پارچه است که به دلیل نفوذپذیری این پارچه است.

دسته‌ بندی انواع پارچه مبل از نظر طراحی

از نظر نوع طراحی، پارچه‌های مبلی به مدل‌های بسیار زیادی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به شانل، طرح چرم، مسکو، جاسمین، پورشه، نانو، مازراتی، مایا، سیم‌بافت، چوپر، تسلا، لینا، ملیتا، تدی، جاجیم، ساتن و کتان اشاره کرد. در ادامه برخی از این پارچه‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

پارچه مبلی از نوع شانل

پارچه مبلی از نوع شانل، یکی از پارچه‌های مبلی با لطافت بسیرا بالا است. این نوع پارچه مبلی در دو نوع ایرانی و ترک ارائه می‌شود. به طور کلی، پارچه شانل خاصیت کشسانی ندارد. از این پارچه می‌توان برای مبملان راحتی و کلاسیک استفاده کرد.

پارچه مبلی طرح چرمی

یکی دیگر از پارچه‌های چرمی موجود در بازار، پارچه مبلی از نوع طرح چرمی است. این نوع پارچه‌های مبلی بسیار رایج و محبوب هستند. مهم‌ترین مزایای این نوع پارچه‌ها، مقاومتشان در برابر نفوذ آب، ضد و تعریق، استحکام بالا، آسانی در تمیز شدن و ضد حسایت بودن آن‌ها است. همچنین قیمت آن‌ها بسیار کمتر از چرم‌های طبیعی است.

پارچه مسکو؛ بهترین پارچه مبلی از نظر مصرف‌کنندگان

یکی دیگر از پارچه‌های محبوب مورد استفاده در ساخت مبلمان، پارچه مبلی مسکو است. این نوع پارچه، مخملی و از متریال ابریشمی می‌باشد. به دلیل تولید گسترده آن در روسیه، به آن پارچه مسکو گفته می‌شود. این نوع پارچه‌ها به دلیل طراح و لطافت منحصر به فرد خود دارای طرفداران بسیار زیادی هستند.

پارچه مبلی جاسمین

از جمله انواع دیگر پارچه مبلی می‌ـوان به پارچه مبلی جاسمین اشاره کرد. این نوع پارچه میزان نفوذپذیری بسیار کمی دارد و در عین حال، در برابر انواع لکه بسیار مقاوم است. همچنین مقاومت این نوع پارچه بسیار بالا می‌باشد و پرزدهی کمی نیز دارد.

پارچه مبلی از نوع پورشه

اگر به دنبال پارچه مبلی از جنس شبیه به مخمل و جیر هستید، پارچه مبلی پورشه می‌تواند گزینه‌ای عالی برایتان باشد. این نوع پارچه بیشتر در ساخت مبلمان مدرن و راحتی استفاده می‌شود. از جمله مزایای آن نیز می‌توان به جنس نرم و لطف، تنوع طرح و رنگ بالا، پرزهای کوتاه و خوابیده، جلوه سایه روشن و ضد باکتری و حساسیت بودن آن اشاره کرد.

جمع‌ بندی

با توجه به اینکه روکش مبل اغلب در تماس مستقیم با بدن نیست، بهتر است جهت داشتن مقاومت و دوام بیشتر از پارچه‌ های الیاف مصنوعی استفاده شود، زیرا الیاف طبیعی دوام بسیار کمتری دارند. همچنین مقاومت آنها در برابر چروک و رطوبت، پایین است؛ نگهداری و شستشوی الیاف مصنوعی نیز به مراتب آسان ‌تر است.

به طور کلی در میان انواع پارچه مبل پارچه های مصنوعی دوام بیشتری نسبت به پارچه های طبیعی دارند، اما ممکن است بافت مورد نظر شما نباشد. اگر می خواهید پارچه ای طبیعی انتخاب کنید، چرم یا پارچه بهترین گزینه شماست. اگر تمایل داشته باشید، ترکیبی از پلی استر مناسب خواهد بود.

سوالات متداول:

بهترین انواع پارچه مبلی با الیاف طبیعی کدامند؟

لنین، ابریشم، کتان، ویسکوز ریون، چرم، پشم

بهترین پارچه مبلی با الیاف مصنوعی کدامند؟

آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون، میکروفیبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *