وبلاگ

۲۰ مدل چیدمان اتاق خواب کوچک و شیک در سال ۲۰۲۴

دکوراسیون اتاق خواب کوچک

اتاق ‌خواب در هر سنی که باشیم پناهگاهی امن برای آرامش، استراحت و تفکر در مورد مسائل مختلف زندگی ماست؛ اما با توجه به کمتر شدن متراژ خانه ‌ها، متراژ اتاق ‌های خواب نیز بسیار کوچک‌ شده است و در حال حاضر حتی اتاق ‌خواب‌ های ۴ متری نیز وجود دارند.

هرچه فضا کمتر می ‌شود اهمیت چیدمان اتاق خواب کوچک نیز افزایش پیدا می ‌کند؛ زیرا در اتاق ‌خواب بزرگ بیشتر سلیقه شما حکم ‌فرماست اما در اتاق ‌های کوچک تنها سلیقه ملاک نیست و باید اصولی رعایت شود تا بتوانید از فضای بیشتر و آرامش ‌بخش استفاده کنید و لذت ببرید. این مقاله برای دکوراسیون اتاق خواب ۴ متری گرفته تا  اتاق خواب ۶ متری، ۹ متری و حتی اتاق خواب ۱۲ متری ایده های خوبی به شما می دهد.

ایده های دیزاین اتاق خواب کوچک

در حال حاضر عکس ‌های زیادی در انواع ژورنال‌ ها برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک وجود دارند که شما می ‌توانید با دیدن آن‌ ها یک مورد را انتخاب کرده و در اتاق‌ خواب مورد نظر خود را پیاده کنید؛ اما چیزی که می ‌تواند مهم باشد این است که در تمامی این مدل ‌ها نکاتی رعایت شده است. اگر شما این نکات را بدانید علاوه بر استفاده از الگوها می‌ توانید با کمی خلاقیت همان چیزی که خودتان دوست دارید را در چیدمان اتاق خواب کوچک به کار ببندید. درنتیجه برای اجرای طرح‌ های خاص و مدرن همیشه به فضاهای بزرگ نیاز نداریم. فقط کافی است نکات زیر را رعایت کنید:

۱. استفاده از رنگ مناسب

رنگ‌ها نقش مهمی در دیزاین اتاق خواب کوچک دارند. شما می ‌توانید با انتخاب یک رنگ ‌کاری کنید تا فضای اتاق ‌خواب بزرگ ‌تر یا کوچک ‌تر به نظر برسد. معمولاً رنگ ‌های روشن مثل سفید برای اتاق‌ های کوچک مناسب‌ تر هستند. به ‌علاوه اگر اتاق شما پنجره یا نور خوبی نداشته باشد، رنگ روشن این کمبودها را جبران می ‌کند.

پس هرگز به یک اتاق خواب کوچک مثلاً دکوراسیون اتاق خواب ۴ متری با دیزاین تیره فکر نکنید.

در کنار رنگ روشن دیوار سعی کنید برای روتختی، رومیزی و کف‌ پوش از طرح‌ های مختلف و ساده استفاده کنید تا تکمیل‌ کننده رنگ دیوار باشند و فضایی مدرن برایتان ایجاد کنند. درباره چیدمان مبل فضای کوچک بخوانید.

چیدمان اتاق خواب کوچک

۲. انتخاب تشک

یکی دیگر از آیتم های موجود در اتاق خواب، تشک خوشخواب است که نقش به سزایی در کیفیت خواب افراد ایفا می کند. به همین منظور انتخاب و خرید آن باید با آگاهی کامل و بسیار دقیق صورت بگیرد. تشک خوشخواب در فضای تخت قرار می گیرد و فضای اضافی را اشغال نمیکند. به همین سبب در انتخاب مدل های متنوع آن در اتاق های کوچک محدودیتی وجود ندارد.

انتخاب یک تشک خوشخواب برای تجربه خوابی آرام، سؤال همه کسانی است که برای خرید تشک خوشخواب خویش اقدام می‌نمایند در مقاله ابعاد تشک یک نفره نکاتی را در مورد ابعاد تسک خوشخواب گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

طراحی اتاق خواب کوچک

۳. نورپردازی مناسب در اتاق ‌خواب

نورپردازی یکی از تکنیک ‌های بسیار عالی در چیدمان اتاق خواب کوچک و فضاهای مختلف است. اگر بتوانید از لامپ‌ ها و لوسترها به ‌درستی استفاده کنید و لایه‌ های مختلفی از نور در فضای خود ایجاد نمایید بسیار عالی است. این نورپردازی باعث می ‌شود اتاق شما شکیل ‌تر و بزرگ ‌تر به نظر برسد.

دیزاین اتاق خواب کوچک

 

بهتون پیشنهاد میکنیم از محصولات سرویس خواب دیدن نمایید.

۴. ابعاد و جایگذاری تخت خواب

یکی از اجزای اصلی هر اتاق‌ خواب که قابل‌حذف نیست، تخت خواب می‌ باشد. در دکوراسیون اتاق خواب کوچک شما نباید از یک تختخواب بزرگ و پهن استفاده کنید. برعکس در دکوراسیون اتاق خواب ۶ متری، باید از تختخواب ‌های کوچک که معمولاً قاب دور ندارند استفاده کنید تا فضای کمتری را اشغال کند. همچنین باید جایی را برای تختتان انتخاب کنید که به دیوار بچسبد و بقیه فضای اتاق را آزاد بگذارد.

دکوراسیون اتاق خواب 4 متری

۵. فضای بالای تخت خواب را فراموش نکنید

برای زیباتر شدن این فضا می‌ توانید از چیدمان عکس‌ های یادگاریتان در بالای تخت و حتی یک ریسه لامپ رنگارنگ زیبا، لابه ‌لای عکس ‌ها استفاده کنید. همچنین می ‌توانید چند تخته کوچک چوبی را با سلیقه خودتان در بالای تخت نصب ‌کرده و از آن به ‌عنوان کتابخانه و جایی برای وسایل تزئینی نیز استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله مدل‌ های دکوراسیون اتاق خواب ساده و شیک را حتما مطالعه نمایید.

دکوراسیون اتاق خواب 3 در 4

 

۶. از طرح‌‌ های مینیمال استفاده کنید

سعی کنید هرچه وسایل اضافی وجود دارد که به کارتان نمی ‌آید را به طریقی از اتاق خارج کنید و تنها وسایل محبوبتان که دوست دارید هرروز آن ‌ها را ببینید نگه دارد. این کار باعث می ‌شود فضای باز و آرامش بیشتری در اتاقتان داشته باشید. همچنین در دکوراسیون اتاق خواب کوچک به‌ جای استفاده از کمدها و قفس ‌های جداگانه که فضای زیادی اشغال می ‌کنند از کمدهای دیواری استفاده کنید.

دکور اتاق خواب کوچک

۷. از ویژگی ‌های آینه استفاده کنید

آینه‌ ها به‌ خوبی نور را منعکس می ‌کنند و باعث می‌ شوند فضای اتاق شما بزرگ ‌تر به نظر برسد. پس حتماً در چیدمان اتاق خواب کوچک از آینه استفاده کنید؛ اما جای آینه نیز بسیار مهم است و بهترین محل نصب آینه ‌ها روبروی پنجره است که می ‌تواند نور را دو برابر کند. می ‌توانید از طرح ‌های مختلف آینه‌ های تکه ‌ای مانند گروهی از پرندگان استفاده کنید تا علاوه بر مزایای آینه اتاقتان زیباتر هم بشود؛ اما پیشنهاد بهتر استفاده از یک آینه ‌قدی است که به دیوار یا درب کمد زده‌شده و خودتان هم می ‌توانید از آن استفاده کنید. در این حالت دکوراسیون اتاق خواب ۹ متری شما به بهترین شکل آماده شود.

دکوراسیون اتاق خواب کوچک ایرانی

معمولاً انواع عکس اتاق‌ خواب ساده در ژورنال بسیاری از مغازه‌ های فروش وسایل خواب و سایت ‌ها دیده می‌ شود؛ اما مهم این است که شما با پیشرفت هنر، ترفندهای دکوراسیون اتاق‌ خواب ۲۰۲۳ را نیز یاد بگیرید تا بتوانید فضایی شیرین و بدون تنش در اتاق‌ خواب خودتان یا فرزندانتان ایجاد کنید.

 

‏‏

 

۸. از فضای زیر تخت غافل نشوید

قطعاً در یک اتاق خواب ۴ متری یا ۹ متری کوچک، فضای زیر تخت مکانی بسیار عالی برای نگه‌ داشتن برخی از وسایل کم‌ کاربرد است؛ تا فضای اتاق شما خالی ‌تر شود. اگر بتوانید از تختخواب ‌های جدیدی که زیرشان طبقه ‌بندی‌ شده و کشو دارند برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک استفاده کنید، عالی می‌ شود. شما می ‌توانید بسیاری از وسایل مانند کیف ‌ها و کفش ‌ها، کتاب ‌ها، لباس ‌ها و موارد دیگر را در این کشوها قرار دهید تا فضای اتاقتان بزرگ ‌تر به نظر برسد.

دکوراسیون اتاق خواب 6 متری

۹. از چیدمان‌ های عمودی استفاده کنید

در حال حاضر طراحان چیدمان اتاق‌ خواب کوچک طرح‌ های بی‌ نظیری می ‌زنند که بهترین انتخاب برای این اتاق ‌ها هستند؛ مثلاً تخت خواب را در بالای میز کار طراحی می ‌کنند. یا به شکل ال مانند اما با فضایی کمتر تخت خواب و میز را کنار هم قرار می‌دهند. این مدل‌ ها هم شیوهای مدرن و زیبا هستند و هم فضای بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد. پس حتماً در دکوراسیون اتاق خواب ۱۲ متری خود از این ایده ها استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق خواب کوچک و شیک

۱۰. می‌ توانید به‌ جای رنگ از کاغذ دیواری استفاده کنید

امروزه کاغذ دیواری‌ های سه‌ بعدی وارد بازار شده ‌اند که می‌ توانید یکی از دیوارهای اصلی اتاقتان را با این طرح ‌های زیبا بپوشانید تا اتاقتان از حالت کسل‌ کننده و یکنواخت خارج شود. البته یادتان نرود توضیحاتی که در مورد رنگ دادیم را اینجا نیز مدنظر داشته باشید. برای اینکه اتاقتان با کاغذ دیواری شلوغ به نظر نرسد بهتر است طرح ‌های بزرگ را انتخاب کنید. همچنین برای تأثیر بیشتر روتختی را با طرح کاغذ دیواری هماهنگ کنید.

دکوراسیون اتاق خواب کوچک و شیک

 

۱۱. از فضاهای پرت به خوبی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین بخش هایی که در چیدمان اتاق خواب کوچک باید در نظر گرفته شود فضاهای پرتی است که در معماری ساختمان و چیدمان اتاق خواب ناخواسته به وجود آمده اند. در چنین حالتی وسایل مهم و اساسی در این فضاهای پرت جا نمی گیرد. برای به کارگیری این فضاها می توانید وسایل اضافی و یا لباس و کتاب و… را در آن ها جای دهید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل راحتی به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

استفاده از فضاهای پرت در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

اتاق خواب کوچک با ميز مطالعه و تخت دونفره

۱۲. از شلف‌ ها کمک بگیرید

یکی از اکسسوری هایی که چند سالی است وارد بازار دکوراسیون داخلی شده است شلف می باشد. این آیتم کاربردی در بخش های مختلفی از منزل به کار گرفته می شود. یکی از بخش های منزل که شلف ها به خوبی می توانند در آن مورد استفاده قرار بگیرند دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک است. شلف ها با وجود فضای کمی که اشغال می کنند، به خوبی می توانند حجم بسیاری از وسایل را در خود جای دهند و از طرفی زیبایی نسبتا زیادی را به فضا ببخشند. بسیاری از طراحان به تازگی از شلف ها به عنوان پاتختی یا میز آرایش نیز استفاده می کنند که یک ایده بسیارکاربردی و چشم نواز است.

استفاده از شلف در چیدمان اتاق خواب کوچک

۱۳. درب های کشویی را جایگزین درب های معمولی کنید

یکی از راه هایی که باعث می شود از داشتن یک اتاق خواب کوچک و شیک لذت ببرید این است که از درب های کشویی کمک بگیرید. درب های معمولی غالبا به سمت بیرون باز می شدند و نیاز به فضای زیادی برای باز شدن دارند که می تواند دردسر ساز شود و در زمان باز بودن درب چهره ناخوشایندی را ایجاد کند. در چنین مواردی درب های کشویی می توانند یک انتخاب بسیار مناسب باشند. این نوع از درب ها نه تنها چهره بدی را به وجود نمی آورند بلکه نیاز به اختصاص فضای منحصر به خود را ندارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مبل چستر چیست را حتما مطالعه نمایید.

استفاده از درب کشویی برای کمد در چیدمان اتاق خواب کوچک

۱۴. مبل تخت خواب شو

یکی از کالاهای پرکاربردی که چند سالی است پا به بازار نهاده و در همین مدت کوتاه طرفداران بی‌شمار خود را پیدا کرده است مبل تخت خواب شو است.  استفاده از این آیتم برای طراحی اتاق خواب کوچک می تواند یک ایده فوق العاده برای استفاده بهینه از فضای اتاق باشد. با خرید این آیتم شما با یک تیر دو نشان را زده اید. به عبارتی هم می توانید از داشتن یک مبل زیبا لذت ببرید و هم به راحتی آن را به تخت خواب تبدیل کنید. در حال حاضر انواعی از این کالای پرفروش در انواع بازارها به چشم می خورد.

چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب کوچک

۱۵. یک میز چندکاربردی تهیه کنید

یکی از ایده هایی که طراحان دکوراسیون داخلی توصیه می کنند به منظور تزیین اتاق خواب کوچک از آن استفاده کنید تهیه میزهایی است که می توانند چند کاربرد داشته باشند. از جمله کاربردهای مشترکی که یک میزمی تواند داشته باشد می توان به میز تحریر، میز آرایش، میز کار، پاتختی و… اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول طراحی داخلی خانه مدرن را حتما مطالعه نمایید.

استفاده از میز چند کاربردی در چیدمان اتاق خواب کوچک

۱۶. از تخت خواب‌ های متفاوت استفاده کنید

اگر می خواهید برای دو فرزند خود از یک اتاق خواب استفاده کنید به سراغ تخت خواب های دو طبقه بروید. در برخی مدل ها این گونه تخت خواب ها دارای شلف هایی برای نگهداری وسایلی مانند کتاب ها نیز هستند. همچنین سعی کنید از تخت خواب های ساده تر استفاده کنید تا باعث کوچک تر نشان دادن اتاق خواب نشود.

طراحی و دیزاین اتاق خواب کوچک

۱۷. از استندهای گلدان استفاده کنید

یکی از ایده هایی که فضای بسیار کمی را اشغال می کند و در عین حال زیبایی بسیاری را به فضا می بخشد استفاده از استندهای گلدان است. به کمک این ایده کاربردی می توانید تعداد زیادی گل و گلدان متنوع را در اتاق خواب خود قرار دهید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

طراحی و چیدمان اتاق خواب کوچک

۱۸. از طرح های شلوغ استفاده نکنید

وقتی اتاق خواب شما کوچک است سعی کنید از طرح های بسیار شلوغ دوری کنید و به سراغ طرح های ساده بروید. شلوغی در طرح و رنگ باعث می شود اتاق خواب شما کوچکتر از اندازه واقعی خود نشان داده شود.

عدم استفاده از طرح های شلوغ در دکوراسیون اتاق خواب کوچک

۱۹. در اینترنت جستجو کنید و با دیدن عکس اتاق‌ ها ایده بگیرید

یکی از بهترین راه هایی که پیش روی شما به منظور پیدا کردن بهترین مدل اتاق خواب کوچک وجود دارد جستجو در اینترنت و دیدن عکس های متنوع در این زمینه است. شما می توانید از هر عکس اتاق خواب یک ایده بگیرید و عملی کنید. همچنین می توانید تلفیقی از ایده های موجود در اینترنت را در ذهن خود تصویر سازی کنید و سپس به مرحله اجرا برسانید.

ایده طراحی اتاق خواب کوچک

۲۰. از طراحان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید

در پایان یکی از مطمئن ترین و راحت ترین راه هایی که در اختیار دارید کمک گرفتن از متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی است. این افراد با شناخت فوق العاده ای که از انواع دکوراسیون و اجرای آن ها در متراژهای مختلف دارند، می توانند بهترین و مناسب ترین دکوراسیون متناسب با اتاق خواب شما را بیابند و آن را به راحتی پیاده کنند.

ایده چیدمان اتاق خواب کوچک

سخن آخر

دکوراسیون اتاق‌ خواب کوچک (برای دکوراسیون اتاق خواب ۴ متری تا ۱۵ متری) به دلیل اینکه هم باید فضایی آرامش ‌بخش و دنج برای شما باشد و هم تمامی وسایل موردنیازتان را در خود جای دهد اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین سعی کنید با رعایت نکاتی که برایتان توضیح دادیم ایده ‌آل ‌ترین فضا را برای استراحت و انجام امور شخصی خود ایجاد کنید. پیشنهاد می شود درباره نمایندگی مبل تهران بخوانید.

 

برخی از سوالات رایج

چه نکاتی را باید در دکوراسیون اتاق خواب های کوچک رعایت کرد؟

از طرح‌ های مینیمال ، چیدمان های عمودی، آینه های متنوع و همچنین از نور پردازی و رنگ مناسب استفاده کنید که بسیار در شیک شدن و مدرن بودن اتاق خواب تاثیر گذار است.

در طراحی اتاق خواب کوچک از چه کسانی می توان کمک گرفت؟

یکی از مطمئن ترین و راحت ترین راه هایی که در اختیار دارید کمک گرفتن از متخصصان طراحی دکوراسیون داخلی است. این افراد با شناخت فوق العاده ای که از انواع دکوراسیون و اجرای آن ها در متراژهای مختلف دارند، می توانند بهترین و مناسب ترین دکوراسیون متناسب با اتاق خواب شما را بیابند و آن را به راحتی پیاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *