وبلاگ

صفر تا صد تمیز کردن مبل چرم + نکات مهم و کاربردی

روش های پاک کردن مبل چرمی

چرا باید مبل چرم را تمیز کنیم؟

مبل چرم یکی از لوکس‎ترین و زیباترین آیتم‌های مبلمان به شمار می‌آید. اگر می‎خواهید مبل چرمی همیشه زیبا و کاربردی بماند، باید شیوه‎ های تمیز کردن این مبل‌ها را یاد بگیرید. در هر صورت مبل‎های چرم بعد از چند سال ممکن است ترک بخورند و یا دچار ساییدگی شوند. اما شما می‎توانید با نظافت صحیح مبل چرم  عمر آن را افزایش دهید. در این مطلب با نکات تمیز کردن مبل چرم آشنا می‌شوید.

دقت به توضیحات و نکات سازنده مبل

تقریبا تمامی مجموعه‏‌های فروش مبلمان، یک دفترچه راهنمای تمیز کردن مبل و قوانین گارانتی آن را در اختیار مشتریان قرار می‎دهند. البته اگر این دفترچه را ندارید، نیازی به نگرانی نیست، به این علت که در این مطلب مهم‏ترین نکات نظافت چرم مبل را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

در زمان تمیز کردن مبل چرم شما باید از محصولات باکیفیت استفاده کنید. اگر جنس مبل مانند کاناپه چستر از چرم باشد، لک‏هایی که روی آن می‎افتند، ممکن است به راحتی پاک نشوند. از این رو شما باید بلافاصله بعد از کثیف شدن مبل چرم فرآیند نظافت آن را شروع کنید. ضمن اینکه در زمان تمیز کردن مبل به مقدار استفاده از مواد شوینده نیز دقت کنید.

شوینده فروشگاهی یا شوینده خانگی؛ کدامیک بهتر است؟

قطعا تاکنون بارها از مواد شوینده شیمیایی استفاده کرده‏‌اید. این مواد از انواع شوینده‏‌های ویژه سرامیک، شیشه شور، پولیش چوب، شامپو فرش، شوینده مخصوص کاشی، مایع ظرفشویی و دستشویی، صابون و سایر موارد هستند. اما استفاده از این مواد به هیچ عنوان برای تمیز کردن مبل چرم مفید نیست. برای نظافت مبل بهتر است محلول‏های خانگی درست کنید.

اگر به دنبال خرید یک ست مبلمان هستید، حتما از صفحه انواع مبلمان راحتی دیدن کنید.

راهنمای شستن مبل چرمی

برای تمیز کردن چرم مبل از آب استفاده نکنید

شاید در نظر شما آب بهترین گزینه برای نظافت مبل و آیتم‌های دیگر مبلمان باشد. با این حال بافت چرمی مبل به شکلی است که سریعا آب را جذب خود می‌کند و امکان دارد چرم مبل شما به‌ دلیل رطوبت بالا، پوسیده شود. بنابراین استفاده از آب نمی‎تواند برای نظافت مبل چرمی مفید باشد.
برای تمیز کردن مبل پیشنهاد می‏کنیم که از یک دستمال مرطوب یا نم‎دار استفاده کنید. این دستمال‎ها اجازه نمی‌دهند که مبل‎های چرمی رطوبت زیادی را جذب کنند. البته استفاده از دستمالی که بیش از حد خیس باشد و به نوعی آب از آن چکه کند، درست نیست. اگر بنا بر هر علتی مبل شما خیس شد، سریعا برای خشک کردن آن اقدام کنید.

مراحل تمیز کردن مبل چرمی

تمیز کردن مبل چرم باید با رعایت نکاتی همراه باشد. برای مثال شما نباید نظافت مبل خود را به روزهای دیگر موکول کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هر ۵ روز یا حداقل هر هفته برای نظافت مبل‎ اقدام کنید. در ادامه نگاهی به نکات راهنمای شستن مبل چرمی و مراحل آن می‎پردازیم.

تمیز کردن گرد و خاک

اولین مرحله تمیز کردن مبل چرم بدون تردید، گردگیری است. شما باید مراحل نظافت چرم را بدون استفاده از محلول‎های شوینده شروع کنید. در واقع اگر قبل از گردگیری از این مواد استفاده کنید، مبل درخشش و زیبایی خود را از دست خواهد داد. استفاده از جارو برقی بهترین راه‏ حل برای گردگیری مبل‎های چرمی است. چنانچه مبل شما چند تکه است، باید هر یک از این تکه‏‎ ها را جدا کرده و گرد و غبار روی آن‏‎ها را به تنهایی نظافت کنید.

اگر به سبک مدرن علاقه دارید به شما پیشنهاد میکنیم صفحه خرید مبل ال مدرن را از دست ندهید.

شستن مبل چرمی

جنس مبل شما از چرم نیست؟ پس برای تمیز کردن آن از مقاله نحوه شستن مبل با بخارشو استفاده کنید.

ساخت محلول شستشوی چرم

همانطور که در بخشی از مطلب نیز اشاره شد، برای نظافت هر چه بهتر مبل‎های چرمی بهتر است که محلول‎های خانگی را جایگزین مواد شوینده شیمیایی کنید. با وجود این که از سلامت و مفید بودن این محلول‎ها اطمینان داریم، اما بهتر است پیش از استفاده این محلول‎ها آن‏‎ها را بر روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید و مطمئن شوید که ضرری برای مبل چرم نخواهند داشت.

محلول‎های شوینده خانگی شامل موارد زیر هستند:

  •  محلول آب و صابون
  •  محلول سرکه سفید و آب

خشک کردن قسمت‎های تمیزشده

بعد از اینکه تمیز کردن مبل چرم را به اتمام رساندید، نوبت خشک کردن تمامی قسمت‎ها می‏شود. برای انجام این فرآیند، از یک دستمال معمولی خشک استفاده کنید. اگر دستمال شما خیس باشد، به طبع جای آن بر روی مبل می‎ماند.

استفاده از بهترین محصولات نظافت مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم و براق کردن بیشتر سعی کنید از محلول سرکه سفید و آب استفاده کنید. این محلول به غیر از خواص براق‏ کننده، می‎تواند موجب افزایش ماندگاری مبل شما نیز شود. سعی کنید به جای اینکه محلول را به طور مستقیم بر روی مبل چرم اسپری کنید، قطرات کمی را بر روی یک دستمال تمیز بپاشید و سپس شروع به تمیز کردن مبل چرم کنید.

بررسی تمامی بخش‎های نظافت‎ شده

آخرین مرحله‎‏ ای که شما باید انجام دهید، از بین بردن کلیه لک‎های به جا مانده بر روی مبل است. یعنی بعد از انجام کلیه روش های پاک کردن مبل چرمی، تمامی قسمت‎های مبل را بررسی کنید و مطمئن شوید که آثاری از کثیفی بر روی مبل نمانده است.

چه رنگی برای مبلمان شما بهتر است؟ چطور آن را با دکوراسیون خود ست کنید؟ در مقاله بهترین رنگ مبل به سوالات شما پاسخ دادیم.

تمیز کردن مبل چرم

خرید انواع مبل چرمی از مجموعه ویترا مبل

نظافت مبل‎ چرمی عاملی برای افزایش طول عمر آن است. با این حال شما باید مبل‌هایی را انتخاب کنید که چرم باکیفیتی داشته باشند تا در زمان نظافت نیز دچار خرابی نشوند. ما در مجموعه ویترا مبل انواع مبل چرمی در سبک‌های مختلف را به شما عرضه می‌کنیم. همچنین امکان خرید حضوری برای شما از مجموعه ما وجود دارد.

سوالات متداول

آیا می‌توان از حرارت برای تمیز کردن مبل چرمی استفاده است؟

مبل‎های چرمی به غیر از آب، یک دشمن خطرناک‎ دیگر نیز دارند. حرارت می‎تواند ضررهای جبران‎‌ناپذیری را به مبلمان چرمی وارد کنند. بنابراین به هیچ عنوان مبل خود را برای خشک شدن سریع‎، در نزدیکی شومینه یا بخاری قرار ندهید، به این علت که سریعا پوسیده شده و ترک می‌خورند. راهکار مناسب این است که از جریان هوای طبیعی برای خشک کردن مبل چرمی کمک بگیرید.

چگونه از پوسیدگی مبل جلوگیری کنیم؟

به جز عدم استفاده از آب و حرارت، راه‎های دیگری هم برای پوسیده نشدن مبل‏ها وجود دارند. شما می‎توانید یک نرم‎کننده باکیفیت را بر روی سطوح مختلف مبل بمالید. در واقع نرم‎کننده در نقش یک لایه محافظ خوب برای مبل شما عمل می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *