وبلاگ

۷ نکته انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل ۲۰۲۴

اصول اولیه انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

اصول پایه انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ ‌های مختلف بر روی روان و روحیات انسان ‌ها ثابت، موضوعی ثابت شده است. این امر در دکوراسیون داخلی خانه نیز صدق می ‌کند. نحوه رنگ آمیزی دیوارها، انتخاب رنگ مبلمان، پرده ها و یا حتی نوع نقش و نگار فرش ‌ها، همه در کنار یکدیگر میتواند محیطی آرام‌ بخش ایجاد کرده یا برعکس حس اضطراب و سنگینی را منتقل کند. در ادامه قصد داریم اصول اولیه و یا نکاتی که در زمینه رنگ‌ها لازم است بدانید را مطرح کنیم.

اتاقی مملو از مبلمان جدید ممکن است در بودجه شما در حال حاضر نباشد، اما با این وجود می توانید تغییرات بزرگ و عالی در خانه خود ایجاد کنید. رنگ نقاشی ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای به روزرسانی خانه شما است. روش های گوناگونی برای ایجاد یک بروزرسانی رنگارنگ وجود دارد.

در انتخاب رنگ در دکوراسیون می توانید از عوامل دیگری نیز برای تغییر و نو شدن استفاده کنید، به طور مثال: کاربرد بالش های ارزان قیمت، فرش های کوچک رنگی و مبلمان نقاشی شده ایده خوبی هستند. اگر در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل، رنگ های تند را در نظر دارید، سعی کنید از تناژها فقط در یک یا دو رنگ استفاده کنید. انتخاب یک یا دو رنگ به عنوان ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه، روشی آسان برای بروزرسانی رنگ آمیزی و جمع و جورتر نشان دادن خانه است.

 

چرخه رنگ

چرخه رنگ دسته بندی رنگ ‌ها را مشخص می‌کند. یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ ‌ها قرمز، زرد و آبی وجود دارد. دانستن چگونگی استفاده از چرخه رنگ به شما کمک می‌کند که از ابتدای کار، بتوانید ترکیب رنگ ‌های مورد نظر را کنار هم چیده و از حدس و گمان دوری کنید. در این حالت شما به راحتی می‌توانید با انتخاب یک یا دو رنگ به عنوان رنگ غالب، رنگ باقی وسایل مانند مبل راحتی یا میز تلویزیون را نیز مشخص کرده و در نتیجه در هنگام خرید سردرگم نخواهید شد.

 

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل

 

  بدترین رنگ دکوراسیون + بهترین رنگ دکوراسیون

گروه‌ های اصلی رنگ

در هر چرخه رنگ دوازده رنگ یا اصطلاحا فام وجود دارد.

رنگ‌ های اصلی: که در دایره ابتدایی رنگ مشخص شده اند. شامل رنگ‌های قرمز، آبی و زرد. این ۳ رنگ به تنهایی در طبیعت وجود دارند و از ترکیب رنگ‌های دیگر به دست نمی ‌آیند.

رنگ ‌های فرعی: در دایره دوم چرخه رنگ قرار می‌گیرند و شامل رنگ‌های بنفش، نارنجی و سبز است. این رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر ایجاد می ‌شوند.

رنگ قرمز+ رنگ آبی، رنگ بنفش را تولید می‌کنند.

رنگ زرد + رنگ آبی، رنگ سبز را می‌سازد.

رنگ زرد + رنگ قرمز، رنگ نارنجی را به وجود می ‌آورد.

رنگ‌ های دسته سوم: این رنگ‌ ها از ترکیب رنگ ‌های اصلی، با رنگ ‌های فرعی درست می ‌شوند.

برای ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه زمانی که رنگ مورد نظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید از ترکیب آن با رنگ‌های خنثی (مشکی، سفید، خاکستری) تن‌های مختلفی از رنگ را بدست آورید. مثلا با اضافه کردن رنگ سفید، رنگ اصلی را کمرنگ تر و روشن‌تر می‌کنید و یا بالعکس با اضافه کردن رنگ مشکی، رنگ اصلی را به سمت تیره‌تر شدن خواهید برد.

اگر تمایل به خرید تخت خواب عروس دارید، می‌توانید از محصولات متنوع موجود در ویترا دیدن کنید

 

انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه

 

دمای رنگ

همانطور که حتما تا بحال شنیده ‌اید، رنگ ‌ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. قرمز، زرد و نارنجی با نام رنگهای گرم، و آبی، بنفش و تعدای از سبزها به عنوان رنگ ‌های سرد شناخته می‌ شوند. رنگ ‌های گرم به محیط مورد نظر شما، انرژی، سرزندگی و حرکت می ‌دهند در حالیکه رنگ‌های سرد در محیط ‌هایی که به آرامش و سکون نیاز دارند، استفاده می ‌شوند. پیشنهاد می شود از انواع مبل کلاسیک ویترا دیدن فرمایید. لازم است بدانید استفاده از رنگ گرم باعث کوچکتر دیده شدن فضا شده، در نتیجه محیط خودمانی و صمیمی ‌تر به نظر می ‌رسد و طبعا رنگ ‌های سرد فضا را بزرگتر جلوه می ‌دهند.

(اگر تمایل به خرید مبل چستر دارید، می‌توانید از محصولات متنوع موجود در ویترا دیدن کنید)

 

طیف رنگی

توجه داشته باشید که رنگ ها دارای طیف های مختلفی هستند که هر یک دارای معانی متفاوتی می باشند. طیف های رنگی هر کدام به نوبه خود پیغام خاصی را به مغز افراد منتقل می نمایند. مثلا رنگ های سبز تیره و سبز روشن هر دو سبز هستند اما تاثیرات متفاوتی دارند و اگر از هر کدام از آن ها در ترکیب رنگ مبل استفاده شود قطعا انرژی و حالت متفاوتی در فضا ایجاد می کند. به طور کلی رنگ ها دارای سه جنبه رنگ مایه (Hue)، جان مایه رنگی (Saturation)، روشنایی رنگ یا درخشندگی (Lightness) هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی داخلی را نیز حتما مطالعه کنید.

 

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

 

چه رنگی برای کجا مناسب است؟

اما اکنون سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان بهترین رنگ را برای دکوراسیون داخلی انتخاب نمود؟ رنگ فضا کاملا وابسته به خواسته و انتظاری است که شما از آن فضا دارید. نقشه های رنگی که در محیط های تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرد کاملا متفاوت با واحدهای مسکونی می باشد. معمولا در منازل و واحدهای مسکونی از سبک های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده می شود که می تواند تا حدودی دامنه رنگ های انتخابی را مشخص نماید. مثلا در طراحی منازل مدرن بیشتر رنگ های سفید، روشن و سرد کاربرد دارند.

این در حالی است که در طراحی منازل سنتی از رنگ های گرمی مانند قهوه ای و قرمز استفاده می کنند. بنابراین در انتخاب رنگ مناسب هر فضایی باید حتما به دکوراسیون داخلی و طراحی آن توجه نمود. تا رنگ ها بتوانند زیبایی و تاثیرات خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند. همچنین توصیه می شود که در کنار رنگ اصلی از مکمل آن نیز استفاده شود تا زیبایی محیط دو چندان گردد. در طراحی دکوراسیون داخلی به این نکته خیلی توجه می شود. به عنوان مثال مکمل رنگ کرم در دکوراسیون رنگ هایی مانند سفید، آبی، طوسی، صورتی، طلایی، قرمز و … می باشد.

جهت خرید سرویس خواب برای دو نفر از محصولات سرویس خواب دو نفره دیدن نمایید.

 

شیک ترین رنگ دکوراسیون منزل

  بهترین آباژور مناسب پذیرایی; از رنگ آباژور تا چیدمان مدرن 2024

نکاتی پیرامون انتخاب و ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی

  1. رنگ های سال را دنبال کنید
    هر ساله روند رنگ ها توسط صنعت رنگ اعلام می شود. این گزارش های جذاب روند رنگ با عکس های فریبنده و ایده های دکوراسیون پر شده است. درصورتی که صاحب خانه نباشید، کاربرد همه رنگهای جدید هر ساله عملی نیست. آنچه شما می توانید انجام دهید این است که رنگ یا سبکی را که دوست دارید پیدا کنید و آن را درون خانه خود بگنجانید.
  2. برای انتخاب شیک ترین رنگ دکوراسیون منزل بی پروا باشید
    رنگ های تند در خانه شما بسیار سرگرم کننده است، اما اگر می خواهید فضایی آرام ایجاد کنید، از رنگ های تناژ (accent) بهره ببرید. آثار هنری رنگارنگ مکان مناسبی برای افزودن انرژی بیشتر به پالت شما، به ویژه روی یک دیوار خنثی است.
  3. از فنگ شویی نهایت استفاده را ببرید
    برای بدست آوردن مزایای تعادل رنگ فنگ شویی، نیازی به تزئین به سبک آسیایی یا مدرن نیست. هر خانه ای، با هر سبک دکوراسیونی، می تواند با یک پالت رنگ متعادل، آرامش بیشتری داشته باشد. یک پالت رنگ متعادل شامل یک رنگ پایه، یک رنگ با تناژی متوسط و چند ترکیب روشن تر است. تزئینات فنگ شویی همچنین شما را ترغیب می کند که از شلوغی رنگ و تزئینات زیاد دست بردارید. پیشنهاد می شود درباره فنگ شویی در خانه بخوانید.
  4. کاربرد طرح های رنگی تک رنگ
    ایجاد یک طرح رنگی تک رنگ برای ایجاد یک اتاق آرامش بخش بسیار آسان تر از آن است که به نظر می رسد. بیشتر طرح های رنگی تک رنگ بر اساس رنگ های خنثی است، اما شما می توانید از هر رنگی به عنوان پایه خود استفاده کنید که با سایه های روشن و تیره جفت شود.
  5. ایده های جدید رنگی را بررسی نمایید
    رنگ نقاشی روی سقف روشی شیک برای جلوه دادن به اتاق شما است. یک اتاق انباری یا یک اتاق بدون جزئیات معماری، با یک سقف رنگارنگ جالب می شود. رنگ خنثی برای سقف ها بهترین عملکرد را دارد، اما می توانیدرنگ دیوار را سایه روشن تر نیزنمایید تا فضای اتاق دلباز شود.
  6. رنگ خنثی همیشه بژ نیست
    حوصله خاکستری و بژ دارید؟ پالت های خنثی بیش از این دو رنگ هستند. روی پالت رنگ خنثی خود با فلزاتی مانند طلا و نقره کار کنید. اگر پالت رنگ شما شامل یک رنگ خنثی سفیدیخچالی است، می توانید صورتی کم رنگ یا آبی اضافه کنید. اگر رنگ سفید گرم را ترجیح می دهید، یک تناژ طلایی یا خاکستری می تواند به شما کمک کند رنگ های خنثی خود را برای یک پالت زرق و برق دار لایه بندی کنید.
  7. تغییر خوب است
    شاید زمان آن رسیده باشد که انتخاب رنگ در دکوراسیون خود را تغییر دهید. بد نیست که رنگی را که چندین سال است دارید را تغییر دهید. رنگ درون خانه باید به محض ورود، احساس خوبی به شما بدهد. رنگ باید روحیه شما را تقویت کند و شما را آرام کند.

 

مکمل رنگ کرم در دکوراسیون

 

پس دست به کار شوید! (چنانچه تمایل به خرید کاناپه تک دارید، از مدل‌های موجود در ویترا دیدن کنید)

سوالات متداول:

اصول پایه انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

به این موارد باید دقت کنید: چرخه رنگ، گروه‌ های اصلی رنگ، دمای رنگ، طیف رنگی و...

برای انتخاب و ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

رنگ های سال را دنبال کنید، برای انتخاب شیک ترین رنگ دکوراسیون منزل بی پروا باشید، از فنگ شویی نهایت استفاده را ببرید، ایده های جدید رنگی را بررسی نمایید و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *