وبلاگ

۱۴ اصول طراحی داخلی خانه مدرن (+ عکس نمونه عملی)

اصول اولیه طراحی داخلی

شاید فکر کنید که برای داشتن یک خانه با دکوراسیون هماهنگ و زیبا حتماً باید هزینه زیادی صرف کنید و از یک مهندس طراح داخلی در این زمینه کمک بگیرید! البته که اگر بتوانید این کار را انجام دهید، به دلیل آشنایی مهندسان با مبانی معماری داخلی فضای فوق ‌العاده ‌ای برای منزل شما ایجاد می ‌شود، اما حتماً لازم نیست از طراح داخلی یا دکوراتور استفاده کنیم تا بتوانیم چیدمان منزل را به‌ صورت درست و اصولی انجام دهیم. به‌ طور کلی یک سری مبانی طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک بسیار زیادی به طراحی یک چیدمان بسیار خوب حتی به افراد ناآشنا نسبت به هنر معماری و دکوراسیون می‌ کند.

همه طراحان داخلی یا دکوراسیون نیز باید این اصول اولیه طراحی داخلی را به ‌طور کامل بدانند و از آن ‌ها تبعیت کنند. در ادامه به بیان این اصول می ‌پردازیم و سپس شما می‌ توانید نگاهی به چیدمان منزلتان بیندازید و ببینید آیا این اصول را در دکوراسیون منزلتان رعایت کرده ‌اید یا خیر؟ و اگر رعایت نشده است با توجه به نکاتی که در مورد اصول طراحی داخلی منزل در این مقاله برایتان توضیح می‌ دهیم تغییرات لازم را انجام دهید تا زیبایی خانه ‌تان دوچندان شود.

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در این فضاها اجرا شود. این جمله بدین معنا نیست که همه المان های طراحی داخلی باید یکسان باشند، بلکه بدین معناست که از المان ها و تم‌ هایی استفاده شود که در کنار یکدیگر ترکیب خوبی را تشکیل می دهند.

رنگ یکی از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. در حقیقت از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی، رنگ بصورت عمومی بهترین راه یکسان سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. بطور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ را انتخاب و از آنها بصورت تیره و روشن در قسمت های مختلف منزل استفاده کنید. دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است.

 

اصول طراحی داخلی

 

به نکته این جمله دقت داشته باشید. برخلاف تصور اشتباه برخی افراد هیچ‌گاه استفاده از تنها یک یا دو رنگ هارمونی زیبایی در خانه ایجاد نمی‌ کند و شما باید از چند رنگ در یک طیف استفاده نمایید. مثلاً فرض کنید تم آبی را انتخاب کرده ‌اید، پس حتماً باید از آبی‌ های مختلف مانند آبی آسمانی، سورمه‌ ای، فیروزه‌ ای، درباری و رنگ‌ هایی مانند سفید، قهوه ‌ای و کرم که با آن‌ ها هماهنگی دارند نیز استفاده کنید تا طراحی داخلی شکیل‌ تری داشته باشید.

 

نکات اصول طراحی داخلی خانه

۱. توازن یا بالانس

به‌ صورت خلاصه بالانس یا توازن، به توزیع برابر اجسام در اتاق به لحاظ بصری گفته می ‌شود. بالانس و توازن نیز خود به سه دسته جداگانه شامل بالانس متقارن، نامتقارن و شعاعی تقسیم ‌بندی می‌ شود. بالانس متقارن معمولاً در طراحی‌ های سنتی به چشم می ‌خورند. اصل اساسی در این نوع توازن بر اساس روش ‌های سنتی قرار دادن اشیاء به‌ صورت آیینه ‌ای در روبروی هم می ‌باشد.

بالانس نامتقارن روش متداول طراحی داخلی این روزهاست که در سبک ‌های مدرن به تکرار دیده می‌ شود. در این حالت توازن به وسیله قرار دادن اشیایی متفاوت، اما از لحاظ بصری هم ‌وزن به دست می ‌آید؛ یعنی در حالت کلی تقارنی بین اجسام و حالات و مکان قرارگیری آن ‌ها مشاهده نمی ‌کنید، اما در کل هارمونی زیبایی بین آن‌ ها ایجاد شده است. درواقع می‌ توان گفت بالانس نامتقارن خودمانی‌ تر است، اما سخت ‌تر به دست می ‌آید.

بالانس شعاعی نیز وقتی به دست می ‌آید که همه المان‌ ها و وسایل در انواع سبک های مهم دکوراسیون داخلی، حول یک نقطه مرکزی چیده می‌ شوند. معمولاً معماران از این نوع بالانس در خانه‌ های کوچک برای ایجاد فضایی شیک اما صمیمی استفاده می‌ کنند.

 

عناصر طراحی داخلی

 

۲. نقطه کانونی

اگر اصول اولیه طراحی داخلی در یک سالن یا اتاق به ‌خوبی رعایت شود، همیشه می‌توان یک یا چند نقطه کانونی در آن پیدا کرد. نقطه کانونی، در حقیقت نقطه‌ ای است که در ابتدای ورود به اتاق یا سالن، توجه شما را به خودش جلب می‌ کند. در عین ‌حال به‌ گونه ‌ای است که باعث می‌ شود بیننده کنجکاو شده و به اطراف آن نیز نگاهی بیاندازد. شومینه یا یک تلویزیون ال سی دی بزرگ اولین مثال‌ ها از نقطه کانونی هستند. ویترین وسایل تزئینی و نوع مبلمان به ‌خصوص در فضاهای کوچک نیز از دیگر نقاط کانونی می ‌باشند که در ابتدای ورود بسیار چشم ‌نواز خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله ترفندهای چیدمان منزل کوچک و مدرن را حتما مطالعه کنید.

 

۳. ریتم

شاید اسم ریتم را همیشه برای آهنگ‌ ها و ورزش‌ ها شنیده باشید. به ‌طور کلی ریتم به معنی تکرار موزون یک الگو، حرکت، نوشته و سایر موارد از این ‌دست می‌باشد که زیبایی چشم‌نوازی ایجاد می‌ کند. اگر ریتم در هر چیزی رعایت نشود حس خوبی به شما نخواهد داد. در اصول طراحی داخلی منزل نیز ریتم به تکرار الگوی بصری گفته می‌ شود. برای دسترسی به این حالت در طراحی، باید به نوع تکرار، گذار و کنتراست فکر کنیم. استفاده از این مکانیزم باعث انتقال حس سیال یعنی حالت حرکت در فضای شما می‌ شود و نگاه مخاطب را از المانی به المان دیگر سوق می‌ دهد.

درنتیجه فضای کل خانه زیباتر به نظر می‌ رسد. همچنین باید توجه داشته باشید که تکرار به استفاده از یک عنصر، بیش از یک بار در فضای مورد نظر اطلاق می‌ شود. این تکرار می‌ تواند الگوی رنگی، بافت، خط یا هر المان دیگری باشد. کنتراست تعریف ساده ‌ای دارد؛ قرار دادن دو عنصر متضاد و مخالف یکدیگر، مانند بالش‌ های سیاه و سفید روی مبل از مشخصه‌ های کنتراست است.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید صندلی ناهار خوری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

 

۴. مقیاس و نسبت

 این دو اصل از اصول اولیه طراحی داخلی است که کاملاً به هم وابسته هستند و می ‌توانند تأثیر زیادی در دکور فضای داخلی خانه چه در اتاق ‌ها و چه در بخش نشیمن و پذیرایی داشته باشند؛ زیرا هر دوی آن‌ ها به اندازه و شکل اشیای به‌ کاربرده شده و متراژ فضا وابستگی مستقیم دارند. قیاس و نسبت هر المان می ‌تواند بر اساس مقایسه یک شیء با دیگری یا با کل فضا سنجیده شود.

 

۵. رنگ

همان ‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم رنگ یکی از اصول طراحی داخلی بسیار مهم است. بسته به تأثیری که می ‌خواهید در فضا ایجاد کنید، می ‌توانید از تم ‌های رنگی متفاوتی استفاده نمایید. برای آشنایی با اثربخشی رنگ ‌ها می ‌بایست مطالعات کامل و دقیق‌ تری در این خصوص داشته باشید؛ اما در کل باید بین رنگ ‌ها توازن قابل ‌ملاحظه‌ای ایجاد شود تا حس بهتری نسبت به دکوراسیون منزلتان داشته باشید.

بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله درباره انواع مصنوعات چوبی مطالعه کنید.

 

اصول طراحی داخلی مدرن

 

۶. کلکسیون ‎وسایل تزیینی

در اصول طراحی داخلی استفاده از وسایل تزیینی تاثیر بسزایی در زیبا سازی دکوراسیون شما خواهد داشت، که این وسایل باید از عناصری با ارتفاع، شکل و مدل های متنوع تشکیل شده باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که بهتر است این عناصر متضاد باشند و فقط یک یا دو مشخصه مشترک با یکدیگر داشته باشند، تا در نهایت باعث ایجاد یک طراحی منحصر به فرد شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به مبل چستر چیست را حتما مطالعه نمایید.

 

چک لیست طراحی داخلی

 

۷. روشنایی

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی معماری داخلی توجه به روشنایی فضای داخلی خانه است. در حالت کلی شما با سه نوع روشنایی در دکوراسیون منزل روبه رو هستید که شامل روشنایی عمومی، فعالیت خاص و تاکید است. روشنایی عمومی همان روشنایی سقف است که کل اتاق  شما را به طور برابر روشن می ‌کند. حالت فعالیت، برای یک کار خاص طراحی شده است. مانند چراغ‌ های زیرکابینت ‎های آشپزخانه که نقش بسزایی در اصول طراحی داخلی خانه دارد. روشنایی روی یک شی خاص مانند یک تابلو مورد استفاده قرار می گیرد.

شما باید به این نکته توجه کنید که با رعایت کردن اصول طراحی داخلی مربوط به روشنایی، شما می توانید یک فضای کوچک را با نورپردازی مناسب طوری طراحی کنید که فضا بزرگتر به نظر برسد. درواقع نور طبیعی در هر مکانی می ‌تواند روشنایی خانه را تامین کند. اما شما با استفاده از تجهیزاتی مانند آباژور، لوستر، انواع چراغ ‌های LED و چراغ‌ های دیواری علاوه بر تامین کردن روشنایی بیشتر خانه، زیبایی خانه را چند برابر خواهید کرد. همچنین شما می توانید با روشنایی های مختلف جلوه‎ خاصی را ایجاد کنید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل راحتی به لینک مربوط به مراجعه کنید.

 

مبانی معماری داخلی

 

۸. انتخاب مبلمان

در اصول معماری داخلی توجه به انتخاب صحیح مبلمان تاثیر بسیاری در دکوراسیون شما خواهد داشت. زیرا هر مکانی با هدف خاصی طراحی می ‎شود و شما باید با توجه به آن مکان، مبلمان مناسب آن را انتخاب کنید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید، که مبلمان انتخابی شما باید با سبک دکوراسیون‌ فضای مورد استفاده، مطابقت داشته باشد. همچنین شما باید مبلمان را باتوجه به متراژ مکان مورد نظر انتخاب کنید و از خرید مبلمان خیلی بزرگ یا کوچک خودداری کنید.

 

مراحل اجرای طراحی داخلی

 

۹. توجه به خطوط و منحنی ها و نحوه‎ کار با آن‏‌ ها

یکی دیگر از نکاتی که در اصول طراحی داخلی باید رعایت کنید، توجه به خطوط و منحنی‎ های دیوار، سقف، کف پوش و سایر موارد است. شما باید با توجه به سبک دکوراسیون خود استفاده‎ صحیحی از آن ‏ها داشته باشید. برخی از نکات اصول طراحی داخلی مربوط به خطوط و منحنی ها به شرح زیر است:

  • استفاده از خطوط افقی، فضای شما را بزرگتر نشان خواهد داد و ارتفاع اتاق کوتاهتر به نظر می رسد.
  • از خطوط عمودی در دکوراسیون های سنتی استفاده نکنید.
  • بکار بردن خطوط عمودی باعث می شود ارتفاع فضای شما بلندتر به نظر برسد. این خطوط در سبک ‎های دکوراسیون مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بکاربردن خطوط منحنی باعث جذابیت بصری فضا می شود و باعث ایجاد محیطی آرام و خودمانی خواهد شد.
  • استفاده از خطوط مورب نیز باعث افزایش انرژی اتاق می شود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید مبل کلاسیک به لینک مربوطه مراجعه کنید.

 

مراحل طراحی داخلی خانه مدرن

چگونه یک دکوراسیون داخلی مدرن داشته باشیم؟

اگر شما می خواهید یک دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده داشته باشید، باید با اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشنا باشید. برخی از اصول طراحی داخلی به شرح زیر است:

  • برای به کار بردن رنگ‌ ها در خانه، اگر نمی توانید به راحتی تصمیم بگیرید، شما می توانید تحقیق کنید و با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید.
  • نورپردازی یک هنر است اما با آشنایی با برخی اصول، می ‌توانید با تنظیم نور، خانه خود را متفاوت کنید.
  • کف ‌پوش تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون و اصول طراحی داخلی دارد. در نتیجه شما باید در انتخاب رنگ، جنس و طرح آن دقت کنید.
  • استفاده خلاقانه از وسایل، یکی از بخش‌های مهم اصول دکوراسیون منزل است. شما باید این وسایل را با نگاهی متفاوت بنگرید و برای آن‌ها کاربردهای مختلف پیدا کنید.
  • همچنین استفاده از قاب عکس‌ ها متناسب با دکوراسیون خانه نقش مهمی در سبک مدرن دارد.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید سرویس نهارخوری به لینک مربوط مراجعه کنید.

 

اصول اولیه طراحی داخلی چیست

 

نتیجه گیری

امروزه داشتن یک دکوراسیون مدرن باعث زیبایی دو چندان خانه شما خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول طراحی داخلی آشنا کنیم. بنابراین با خواندن این اصول، شما برای زیبایی بیشتر، باید تمام اصول رنگ ‌ها، انواع پوشش ‌های دیوار و هماهنگی آن ها بایکدیگر را رعایت کنید تا بتوانید یک دکوراسیون خاص برای خانه خود ایجاد کنید. درواقع طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، نیازمند دانستن برخی نکات و اصول اولیه است، که با دانستن این اصول می ‌توانید خانه خود را به سبک مدرن طراحی کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

چه نکاتی در اصول طراحی داخلی باید رعایت شود؟

توازن یا بالانس - نقطه کانونی - ریتم - مقیاس و نسبت - رنگ

در مراحل طراحی داخلی به چه چیزی باید توجه کرد؟

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در این فضاها اجرا شود. دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی رنگ به ‌صورت عمومی بهترین راه یکسان ‌سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *