وبلاگ

عوامل موثر بر طراحی داخلی

عوامل موثر بر طراحی داخلی


طراحی داخلی واژه‌ای است که این روزها زیاد می‌شنویم و تبلیغات زیادی نیز دراین باره می‌بینیم. در حقیقت طراحی داخلی ترکیبی از دانش فنی و هنر است. ترکیبی که با استفاده از عناصر مورد نیاز، مانند رنگ، فرم، ابزار و .. فضای موجود در داخل ساختمان را به بهترین شکل ممکن بهینه و زیباسازی می‌کند. به نوعی دیگر می‌توان طراحی داخلی را آفرینش فضا تلقی کرد. فضایی که در عین زیبایی و شکیل بودن، راحت و کارآمد باشد و نیازها و خواسته‌های مخاطب را به بهترین شکل ممکن مرتفع کند.

از آنجایی که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با نیازهای مخاطب قرار می‌گیرد، می‌بایست ویژگی‌ها و نیازهای روحی و روانی مخاطب نیز برای رسیدن به یک طرح مطلوب مورد مطالعه و توجه قرار گیرد. در حقیقت طراح داخلی در کنار توجه به کارکرد فضای مورد نظر و ارائه طرح‌هایی متناسب با آن، می‌بایست به حس و تاثیری که آن فضا بر مخاطب می‌گذارد نیز توجه مطلوبی بورزد.

 

مهم‌ترین المان‌های موثر در طراحی داخلی عبارتند از:

  • نقشه داخلی
  • نور محیط
  • رنگ
  • طرحی کاربردی فضا و تفکیک آن
  • پوشش سقف، دیوارها و کف
  • پرده، مبلمان و سایر لوازم تزئینی

 

نقشه داخلی
نحوه تقسیم‌بندی پلان‌ها نقش مهم و  اولیه را در طراحی داخلی دارد. اگر طراحی نقشه به شکلی انجام شود که فضایی منعطف و تنوع‌پذیر از لحاظ چیدمان وسایل و مبلمان دراختیار قرار دهد، مخاطب آزادی عمل بیشتر در چیدمان وسایل خواهد داشت که همین امر رضایت و احساس آرامش روانی بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

 

نور محیط
هر آنچه از زیبایی یک محیط می‌بینیم و درک می‌کنیم، بر اثر وجود نور اتفاق می‌افتد. بدون نور، هیچ المانی هویت واقعی خویش را در چشم پیدا نخواهد کرد. همین امر اهمیت نورپردازی را در دکوراسیون داخلی نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که نورپردازی باید به شکل مناسب و درستی انجام گیرد، زیرا در یک فضای بسته و داخلی، تنها وجود نور کافی مطرح نیست، بلکه نحوه نورپردازی و قرارگیری المان‌های تامین‌کننده نور نیز برای ساخت محیطی زیبا موثرند. با نورپردازی مناسب می‌توان فضا را بزرگتر یا کوچکتر جلوه داد.

 

رنگ

رنگ یکی ازعناصر مهم در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. رنگ‌ها حتی کارکرد روانشناختی نیز دارند. تاثیری که رنگها بر فضا، زیبایی و روح و روان انسان‌ها می‌گذارند بر کسی پوشیده نیست. به راحتی می‌توان با استفاده از رنگ‌های مناسب، فضایی آرامش‌بخش را القا کرد، همانگونه که می‌توان با طیفی از رنگ‌ها، محیطی درست کرد که استرس یا ناامنی را به مخاطب القا کند.

 

طراحی کاربردی فضا و تفکیک آن
تفکیک فضای داخل خانه با استفاده از المان‌های مختلف، اعم از دیوار، کانتر، قفسه و … مفهوم و هویت خاصی را به فضای داخلی می‌دهد. بسته به شکل و کاربرد فضا، از ابزار و مواد مختلفی برای این تفکیک استفاده می‌شود.

 

پوشش دیوارها، سقف و کف
نوع پوشش انتخابی برای هرکدام از قسمتهای داخلی خانه متفاوت و مناسب با فضای مورد نظر انتخاب می‌شوند. بطور مثال برای آشپزخانه استفاده از کاشی‌های ساده و طرح‌دار در کنار هم برای دیوار، سرامیک برای کف و رنگ روغنی برای سقف می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، در حالیکه برای اتاق خواب احتمالا کف پارکت یا لمینیت انتخاب بهتری خواهد بود.

 

پرده، مبلمان و سایر لوازم تزئینی
انتخاب مبلمان و دکوراسیون مناسب، آخرین و در عین حال یکی از مهمترین المان‌های موثر بر طراحی داخلی است. انتخاب پرده‌های متناسب با فضا چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ جنس بر روی نور ورودی به فضا تاثیر موثری خواهد گذاشت. برگزیدن مبلمان با طراحی و رنگ‌آمیزی مناسب، قرار دادن لوازم تزئینی در گوشه و کنار خانه، پرهیز از شلوغ کردن بیش از حد فضا، رعایت بالانس و ریتم چیدمان وسایل مواردی هستند که می‌بایست حتما مورد توجه قرار بگیرند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *