وبلاگ

انواع مصنوعات چوبی + لیست کامل انواع مصنوعات چوبی…

مصنوعات چوبی

انواع مصنوعات چوبی موجود در بازار

مصنوعات چوبی موجود در بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. چوب کامل
  2. روکش چوب

 در تهیه انواع مصنوعات چوبی، استحکام چوب کاملاً بستگی به نوع درخت آن دارد. گاهی برای استحکام و دوام بیشتر، در نواحی‌ مثل پشتی یا کف صندلی از تخته سه لایی استفاده می‌شود. تخته سه‌ لایی اصطلاحاً تخته چند‌لایی نیز خوانده می‌شود؛ نام‌گذاری آن به دلیل نحوه ساخت آن انجام شده است. برای ساخت تخته سه لایی از روشهای صنعتی استفاده می‌ شود.

در این روش، چوب را به شکل لایه‌های نازک برش می‌دهند و سپس این لایه‌ ها با استفاده از چسب و تحت فشار به یکدیگر چسبانده می‌شوند. تخته سه لایی ممکن است بیش از سه لایه داشته باشد؛ اما تعداد لایه‌ها قطعاً فرد خواهد بود. این روش استحکام تخته را بسیار بالا می ‌برد و از ترک‌خوردن و یا شکم دادن چوب جلوگیری می‌کند. بهترین تخته سه لایی ها با استفاده از چوب درختان سخت چوب مانند بلوط و ماهون ساخته می‌ شوند.

چوب هایی مانند سرو و کاج در دسته درختان نرم‌ چوب قرار می‌گیرند و تخته سه‌لایی های ساخته شده با آنها، ارزانترند و دوام کمتری دارند.

چوب‌ هایی که در ساخت مصنوعات چوبی به کار می روند، کدامند؟

انواع مصنوعات چوبی

 چوب راش

چوب راش یکی از فراوان ‌ترین انواع چوب در ایران است. این چوب که مخصوص جنگل‌های مرطوب است، برای ساخت خانه‌های روستایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب راش به رنگ کرم مایل به قرمز است و بافت ریز، نیمه سنگین و سختی دارد. این چوب بیشترین استفاده را در ساخت مبلمان دارد. همچنین از این چوب برای ساخت در و پنجره نیز استفاده می‌شود.

چوب بلوط

این چوب به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره دیده می‌شود. بافت آن درشت و نیمه سخت و نیمه سنگین است. برخی از انواع آن نیز بافت سنگینی دارند. این چوب در برابر رطوبت و سایش مقاومت بسیار زیادی دارد و بسیار فشرده و محکم است. این چوب بهترین نوع چوب برای ساخت مبلمان، کتابخانه، میز و صندلی است. همچنین از آن برای ساخت پارکت نیز استفاده می‌شود.

  معرفی بزرگ ترین و بهترین تولیدی مبل راحتی در ایران

چوب گردو

چوب گردو از معروف‌ترین و بهترین چوب‌ها می باشد. این چوب ریز بافت، نیمه سنگین و نیمه سخت است و رنگ آن از قهوه‌ای روشن تا تیره در نوسان است. این چوب دارای نقوش زیبایی است که آن را بسیار مناسب برای استفاده در کارهای هنری و تزئینی کرده است. همچنین این چوب در مقابل فشار، کشش و خمش بسیار مقاوم است. چوب‌های تیره‌تر اغلب چوب‌های پیرتر هستند که دوام بیشتری نیز دارند.

چوب روسی

چوب روسی فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز است. این چوب سبک است و امکان ترک خوردن آن هنگام خشک شدن بسیار کم است. این چوب از کشور روسیه تهیه و وارد ایران می‌گردد و به همین دلیل به آن چوب‌روسی می‌گویند.

این چوب از درخت‌های کاج، نوئل و نراد در کارخانه‌ها برش داده و بصورت پالت بسته‌بندی می شوند.  به دلیل خاصیت ارتجاعی و استحکامی که دارد، بسیار مورد علاقه نجاران است. اگرچه باید دقت کرد که بافت نرم این چوب در قسمتهایی که حتما نیاز به رنگ‌کاری دارند استفاده نگردد.

چوب ملچ (مَلَچ)

این چوب درشت بافت، نیمه سنگین و نیمه سخت است. نقش و نگارهای زیبایی دارد. همچنین در برابر ضربه دوام بالایی دارد. اگرچه نسبت به خمش نیز مقاومت نشان می‌هد. رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات می‌توان رگه‌ های سبزی را نیز در آن دید. این چوب بسیار مناسب برای ساخت روکش است.

چوب چنار

چوب چنار به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه‌ای دیده می‌شود. این چوب نیمه سخت و سنگین است و دوام بسیار بالایی دارد. از این چوب در زیرسازی وسایل چوبی، ساخت مبلمان، دسته ابزار و صندلی استفاده می‌شود. پیشنهاد می شود از مبل چستر فیلد ویترا دیدن فرمایید.

روکش چوب

از انواع مصنوعات چوبی که بسیار پرکاربرد و رایج است، روکش چوب می باشد. روکش چوب، چوبی برش خورده است؛ که برای ایجاد نمای چوبی پرداخت شده در فضای داخلی استفاده می شود. چوب ها معمولاً  در ابعاد ضخامتی یک هشتم اینچ برش داده می شوند و به طور کلی روی یک بستر ارزان قیمت چسبانده می شوند. بستر می تواند روکش، کاغذ یا پلاستیک با قیمت کمتری باشد.

هدف از کاربرد روکش چوب در میان انواع مصنوعات چوبی، دستیابی به جلوه ای از چوب برای تزئینات داخلی با هزینه کمتری و زمان ساخت کمتر است. به عنوان مثال، تولید یک نیمکت چوب ماهون چوبی بسیار گران است. با این حال، اگر می خواهید یک نیمکت را از چوب ارزان تری مانند تخته سه لا بسازید، سپس روکش نازک ماهون را در قسمت بالا قرار دهید، به نظر می رسد نیمکت از چوب ماهون ساخته شده است؛

اما با درصد بسیار کمی از هزینه. پس از ساخت، می توان روکش را با استفاده از کاغذ ماسه سنباده زد، سپس رنگ آمیزی کرد تا به صورت چوبی جامد و ظریف آغشته باشد. در صورت تمایل برای مشاهده و خرید نیمکت چوبی می توانید بخش مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

فرآیند ساخت

روکش با برش یک هشتم اینچ از چوب های چوب با استفاده از یک ماشین تراش دوار ساخته می شود. تصور کنید یک کارگر اغذیه فروشی برشهای نازک پنیر را از یک بلوک برش می زند. روند کار مشابه است. سپس این روکش به یک لایه اضافه می شود. پیشنهاد می شود از جدیدترین مدل های مبلمان کلاسیک ویترا دیدن فرمایید.

انواع بستر روکش

بسته به نوع کاربرد، روکش به سه شکل اصلی در می آید. چوب را از داخل چوب بریده و سپس گزینه های زیر را در بالای یکی قرار دهید:

روکش کاغذ دار

روکشی است که پشت کاغذ به آن می پیوندد. این روکش معمولاً در هنگام تلاش برای انطباق با منحنی ها استفاده می شود؛ تا اطمینان حاصل شود که روکش آسیب نبیند و ترک نخورد. این نوع روکش به احتمال زیاد در داخل داشبورد اتومبیل و ستون های داخلی کاربرد دارد.

روکش چوب روی چوب

روکشی است که روی یک قطعه دیگر از روکش چسبانده می شود. روکش استفاده شده در پشت از کیفیت کمتری برخوردار است؛ زیرا دیده نمی شود. این نوع روکش ها معمولاً برای مبلمان تزئینی داخلی استفاده می شوند. تکه های روکش چوبی پشتی در خلاف جهت سمت تزئینی چسبیده می شوند که بیشترین مقاومت را داشته باشند.

روکش پشت دار فنولیک

روکشی است که پشت آن پلاستیکی است و در جلوی آن روکش تزئینی قرار دارد. مزیت این نوع روکش این است که قسمت پشتی به دلیل اینکه از پلاستیک ساخته می شود، در برابر آب مقاوم است. روکش فنولیک نیز منحنی است؛ شبیه روکش پشت کاغذی اما نه خیلی خوب. این روکش را می توان با چاقو برش داد و این یک مزیت بزرگ نسبت به بقیه است که باید با اره رومیزی یا روتر دستی بریده شود. از این نوع روکش ها می توان در هر کاربرد تزئینی داخلی استفاده کرد.

  بدترین رنگ دکوراسیون + بهترین رنگ دکوراسیون

انواع روکش مصنوعات چوبی

انواع مصنوعات چوبی موجود در بازار

از آنجا که روکش چوب بریده شده از چوب درختان است، می توان از هر گونه چوب برای ساخت آن استفاده کرد. رایج ترین انواع چوب روکش شامل موارد زیر است:

  • روکش خاکستر
  • روکش بامبو
  • روکش توس
  • روکش گیلاس
  • روکش افرا
  • روکش بلوط
  • روکش بلوط سفید
  • روکش ساج
  • روکش گردو

بررسی کیفیت ساخت انواع مصنوعات چوبی

در بحث کیفیت مصنوعات چوبی، فارغ از نوع چوب استفاده شده، نحوه ساخت مصنوعات نیز مورد بحث است. کیفیت ساخت به روش چسباندن و اتصالات قطعات وابستگی فراوانی دارد. در صورتیکه اتصالات محکم و بادوامی نداشته باشیم، دوام محصول نیز پایین خواهد آمد.

اتصالات به نحوه قرار‌گیری قطعات مختلف میز و صندلی و مبلمان و … در کنار یکدیگر گفته می شود. اتصالات باید جوری باشند که هم استحکام و دوام بالایی داشته باشند، هم به لحاظ ظاهری زیبایی  و ظرافت کافی داشته باشند. از انواع مبلمان کلاسیک ترکیه ای ویترا دیدن فرمایید.

چه روش هایی برای اتصال قطعات چوبی وجود دارد؟

چفت و بست: این روش برای چسباندن چارچوب و پایه ‌ها به قسمت نشیمن استفاده می شود. یک برآمدگی و حفره در دو سر اتصال قرار دارد که در یکدیگر چفت شده و اتصال را به وجود می ‌آورد.

زبانه و شیار: این اتصال را کام و زبانه نیز می‌ خوانند. در این اتصال، روی یکی از سرهای اتصال شکاف و بر روی سر دیگر برآمدگی کام وجود دارد. کام با فشار داخل شیار قرار می گیرد. از این روش برای ساخت میز و صندلی، در و پنجره و حتی قاب ‌های چوبی استفاده می شود.

اتصال کنشکاف: بر روی یکی از صفحه‌ ها شیاری به اندازه ضخامت و عمق چوب مورد نظر ایجاد می‌شود و تکه بعد بصورت کشویی در داخل شیار قرار می‌گیرد. این روش از متدوال‌ترین روش‌ها برای ساخت قفسه‌های چوبی است.

اتصال لب به لب: یکی از راهکارهای آسان و ساده برای اتصال چوب و ام دی اف است. برای متصل کردن چوب باید از چسب چوب و میخ استفاده شود تا اتصال ماندگاری بالاتری داشته باشد.

اتصال فارسی‌بر: در این روش چوب‌ها با زاویه برش ۴۵ درجه در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا حالت گونیایی ۹۰ درجه به دست آید. از این اتصال در کابینت آشپزخانه، قاب عکس و تقریبا اغلب سازه‌های چوبی و ام دی اف می‌توان استفاده کرد. پیشنهاد می شود از مبلمان کلاسیک انگلیسی ویترا دیدن فرمایید.

  بهترین کاور مبل چیست؟ + 7 رنگ روکش مناسب مبل

سه مرحله پایانی در ساخت مصنوعات چوبی

وقتی اسکلت انواع مصنوعات چوبی ساخته می شود، لازم است بر روی آنها سه مرحله سمباده‌کاری، رنگ‌کاری و پوشش رنگ انجام شود تا ساخت محصول کامل شود.

سمباده کاری

سمباده زدن یکی از مهمترین مراحل ساخت محسوب می‌شود. هرچقدر عمل سمباده زدن دقیق‌تر و تمیز‌تر انجام شود، ظرافت و تمیزی کار در نهایت بیشتر خواهد بود. سمباده ‌زدن باعث می‌ شود که سطح چوب یکنواخت و یکدست شود و در هنگام رنگ‌ زدن یکدستی و پوشش بهتری به خود بگیرد. برای چک کردن این موضوع می‌ توانید روی سطح کار دست بکشید. اگر پستی بلندی یا زبری حس کردید یعنی سمباده‌ کاری خوبی روی آن محصول انجام نشده است. پیشنهاد می شود از انواع مبلمان راحتی ویترا دیدن فرمایید.

رنگ کاری

رنگ‌کاری باعث جلوه بیشتر زیبایی طبیعی چوب می‌شود. رنگ‌کاری باید بصورت یکنواخت بر روی سطح چوب انجام شده باشد و در قسمت‌های مختلف تیره و روشن نباشد.

پوشش دادن رنگ

پوشش رنگ برای حفاظت محصول در برار آفتاب، لکه و آب انجام می‌شود. در صورتیکه پوشش رنگ با کیفیت نباشد، احتمال اینکه محصول به لحاظ ظاهری خیلی زود از شکل بیافتد وجود دارد. برای چک کردن پوشش رنگ باید محیط دارای نور کافی باشد تا تیره و روشنی یا کم و کاستی آن در کار به خوبی معلوم شود.

در این پست با موضوع مصنوعات چوبی چیست و انواع چوب هایی که در ساخت مصنوعات چوبی استفاد می شود توضیحاتی دادیم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برخی از سوالات رایج:

چوب‌هایی که در ساخت مصنوعات چوبی به کار می روند، کدامند؟

چوب راش، چوب بلوط، چوب گردو، چوب روسی، چوب ملچ، چوب چنار و روکش چوب.

مراحل ساخت مصنوعات چوبی کدام اند؟

وقتی اسکلت انواع مصنوعات چوبی ساخته می شود، لازم است بر روی آنها سه مرحله سمباده‌کاری، رنگ‌کاری و پوشش رنگ انجام شود تا ساخت محصول کامل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *