وبلاگ

هنر و چیدمان منزل

تاثیر هنر بر روی دکوراسیون خانه

هنر، مجموعه‌ای از آثار ساخت انسان است که در راستای اثر گذاری بر احساسات و هوش انسانی خلق می‌شود. گاهی هنر به دنبال رساندن معنا و مفهومی خاص می‌گردد. گاهی تنها اثری زیبا و چشم‌نواز برای لذت بردن ایجاد می‌کند. معماری یکی از رشته‌های هنری مهم است و طراحی داخلی ساختمان نیز، نوع دیگری از این هنر. چیدن المان‌ها و وسایل مختلف، ترکیب رنگ و طرح‌های متفاوت در کنار یک دیگر، به نحوی که هم کارکرد موثر داشته باشند و هم زیبایی کافی، یک هنر خلاقانه بزرگ است. در حقیقت طراحی داخلی ساختمان را شاید بتوان به یک بوم نقاشی تشبیه کرد که نقاش، از رنگ‌های مختلفی برای کشیدن صحنه مورد نظرش استفاده می‌کند. طراح داخلی در کنار رنگ‌ها، با انواع وسایل و اکسسوری‌ها در ارتباط است و باید همه این المان‌های گاه دور ازهم را، جوری کنار هم قرار دهد که بیننده از دیدنش لذت ببرد.

استفاده از تابلوهای هنری بر دیوار

همانطور که گفتیم، هنر خلاقانه باعث چیدمان زیبای یک خانه می‌شود. حال در این پروسه می‌توان از آثار هنری دیگر نیز استفاده کرد. مهمترین آثار هنری استفاده شده در خانه‌ها، تابلوهای نقاشی و یا عکس هستند. استفاده از یک تابلوی نقاشی متناسب و خوب بر روی یکی از دیوارهای خانه، روح بیشتری به فضا می‌دهد. برای نصب یک تابلو بر روی دیوار، باید اندازه تابلو، تعداد تابلوهای موردنظر و ابعاد دیوار را در نظر گرفت. چیدمان تصادفی تابلوهای نقاشی کنار هم بر روی یک دیوار، نه تنها به زیبایی فضای خانه منتهی نمی‌شود، بلکه به شلوغی و در هم ریختگی فضا دامن می‌زند. بهترین کار این است که قبل از سوراخ کردن دیوار بدون هیچ ایده قبلی، طرح مورد نظر از چیدمان تابلوها را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید.

 

دقت کنید رنگ‌های انتخابی برای تابلوها، چه نقاشی باشند چه تابلوی عکس، می‌بایست منطبق بر نوع چیدمان منزل شما باشد. اگر نشیمن خانه را با رنگ‌هایی مثل سفید و خاکستری دکور کرده‌اید، استفاده از یک تابلو با رنگ‌های شاد میتواند به طور کل حس فضا را دگرگون کند. اگرچه جهت ایجاد یک فضای بصری سیال، لازم است از یکی از المان‌های رنگی بسیار واضح در تابلو، در نواحی دیگر خانه نیز استفاده کنید. مثلا اگر بیشترین رنگ به کار رفته در تابلوی شما رنگ قرمز است، استفاده از کوسن‌هایی به رنگ قرمز، یا رومیزی قرمز رنگ باعث ایجاد همگونی در کل فضا میگردد.

استفاده از مجسمه در دکور خانه

مجسمه‌سازی نیز یکی دیگر از انواع هنر است که یک شی سه بعدی را خلق می‌کند. اجزای ساخت مجسمه‌ها می‌توانند هر نوع مصالحی باشند، اعم ازگل، چوب، سنگ و… انتخاب مجسمه مناسب برای خانه شما، ارتباط دقیقی با نوع دکوراسیونتان دارد. مجسمه‌ها در سایزهای متفاوتی ساخته می‌شوند، در نتیجه می‌توانند یک جزء هنری کوچکی در منزل شما باشند، یا یک جزء بزرگ که یک گوشه از فضا را به خودش اختصاص داده.

 

مجمسمه انتخابی شما لازم نیست پیکره تراشیده شده انسان یا حیوان باشد، در صورتیکه به هنرهای مدرن علاقه‌مند باشید می‌توانید از طرح‌های اصیل ایرانی، تایپوگرافی و یا مجسمه‌هایی با اشکال موهومی و هندسی استفاده کنید.

وسایل منزل به سبک هنری

برخی از میز و صندلی‌ها یا مبلمان منزل نیز طراحی متفاوت و هنری‌ای دارند. این وسایل با نگاهی خلاقانه طراحی و ساخته می‌شوند و شکل و شمایل روتین وسایل منزل را ندارند. استفاده از وسایلی با این طراحی‌های خاص، جلوه و روح منزل شما را دگرگون می‌کند. اگرچه باید در نظر داشته باشید که ست کردن این عناصر متفاوت در کنار هم کاری بسیار سخت و نفس‌گیر است. شاید بتوانید یک میز و صندلی نهارخوری با طراحی هنری و جالب را در کنار میز جلو مبلی ساده‌تر ست کنید اما سعی کنید از این طرحهای هنری و متفاوت، برای تمام المان‌های منزل در صورتی استفاده کنید که همگونی و یکدستی فضا را حفظ کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *