وبلاگ

بیودیزاین; ۱۰ ایده طراحی سبک ارگانیک مدرن

بیودیزاین

دکوراسیون به سبک ارگانیک دیزاین

بیودیزاین در واقع پیوند طبیعت با طراحی داخلی است. طراحی ارگانیک یک حرکت طراحی نو ظهور است که دانشمندان و هنرمندان و طراحان را درگیر خود نموده است. در معماری بیونیک از مواد و فرآیندهای زنده استفاده می شود.
قرن هاست که انسان جذابیت طبیعی و ارگانیکی عناصر را احساس می کند و باعث می شود در یک فضای آرام، در صلح و آرامش و بیش از هر چیز از آنها استقبال کنند. در سال های اخیر تحقیقات نشان داده اند که آوردن طبیعت به خانه های ما ضروری و تکرارناپذیر است.

معماری ارگانیک یا ارگانیک دیزان یک فلسفه در معماری است که هارمونی و هماهنگی میان انسان و جهان طبیعی یا همان طبیعت را دنبال می ‌کند. در این نوع معماری، شکل‌ ها و فرم‌ ها، اغلب بصورت خطوطی نامنظم طراحی شده و به نظر می ‌رسند، تا به فرم‌ های موجود در طبیعت شبیه باشند.

در معماری ارگانیک، هدف ترکیب طراحی ساختمان و دیزاین آن با طبیعت است، نه تحمیل آن. تعیین محدوده مشخص و دقیق برای این سبک آسان نیست. اما در تعریف کلی، این مفهوم، روابط هماهنگ بین جزء و کل را در خود نهان دارد، در عین اینکه با فرآیندهایی طبیعی مانند زاد و ولد، رشد، نمو و مرگ و هرچیز دیگری که به صورت طبیعی اتفاق می‌ افتد نیز در ارتباط است.

  مبل چستر چیست؟ انواع مختلف مبل چستر فیلد

مفهوم اولیه ارگانیک

قوی ‌ترین ساخت و سازهای معماری ارگانیک را میتوان غارهایی نامید که بدست انسان ‌های اولیه تراشیده و ساخته شده ‌اند. ایده معماری ارگانیک فقط به لفظ ارتباط بیرونی ساختمان با محیط‌ طبیعی اطرافش اشاره ندارد، بلکه در حقیقت از پنجره تا کف ‌سازی تا وسایلی که در داخل ساختمان طراحی و بکار می ‌روند نیز، جزئی از معماری ارگانیک هستند.

بیودیزاین

در ارگانیک دیزاین از فرم ‌های طبیعی الهام گرفته می ‌شود و قوس و منحنی ‌های زیادی در آن استفاده می ‌شود. بالعکس از خطوط راست و گوشه‌ های قائم در این سبک خبر چندانی نیست. در طراحی ‌های این سبک از فرم حشرات، انسان، درختها و هرچیز دیگری در طبیعت برای طراحی و دیزاین الهام گرفته می ‌شود.

طراحی داخلی با استفاده از طرح ‌های اورگانیک

در طراحی داخلی خانه به سبک اورگانیک، می ‌توان از مصالح چوب و سنگ به اشکال گوناگون استفاده کرد. آیا تصوری از اینکه سنگ و چوب به همان شکل طبیعی در دکوراسیون داخلی به کار روند دارید؟ فضایی که ایجاد میشود بسیار ارگانیک و به سبک و سیاق خانه‌ های قدیمی ‌تر است که هنوز اینهمه دستگاه‌ها و روش ‌های متعدد برای فرم و شکل ‌دهی به سنگ، چوب و باقی مصالح ایجاد نشده بود.

  جدیدترین دیزاین منزل 2024 + معرفی 14 مدل دکوراسیون خانه

به‌ طور کلی یک سری مبانی طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک بسیار زیادی به طراحی یک چیدمان بسیار خوب حتی به افراد ناآشنا نسبت به هنر معماری و دکوراسیون می‌ کند. که در مقاله ” اصول طراحی داخلی ” به انواع اصول های مهم در این طراحی خانه پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

ایده‌ هایی برای وسایل به سبک ارگانیک دیزاین

اگر سعی کرده اید به روش های الهام بخشی برای آوردن فضای بیرونی به خانه خود فکر کنید، نگاهی به این چند ایده برای آوردن معماری بیونیک و آوردن عناصر طبیعی به فضای داخلی خانه خود بیندازید.

  • انتخاب عناصر طبیعی در بیودیزاین باعث می شود احساس آرامش کنید. یکی از دلایلی که ما طبیعت را خیلی دوست داریم، ارتباط ذاتی ما با فضای خارج و عناصر طبیعی زنده یا دکورهایی است که در آن زندگی است. مانند چوب، پنبه، چرم و علف های دریای. انتخاب موادی که متناسب با سبک شخصی شما باشد اولین قدم برای وارد کردن آنها به خانه شماست. یک صاحب خانه ممکن است از طبیعت ناهموار دیوارهای سنگی طبیعی در آشپزخانه خود لذت ببرد. در حالی که دیگری ممکن است ظرافت پیچیده تری از کف ماهون تیره را در اتاق نشیمن خود ترجیح دهد.
  • امروزه در طراحی ارگانیک جذابیت آجر توسط بسیاری از مواد دست نخورده است. یکنواختی آن باعث ایجاد پس زمینه زیبا و همچنین افزودن بافت و رنگ به هر اتاق می شود. انتخاب کنید که آجر را در حالت طبیعی خود به عنوان یک نقطه کانونی بگذارید یا روی آجر رنگ بزنید و از آن به عنوان یک زمینه ظریف برای به نمایش گذاشتن جلوه های آن استفاده کنید.
  • پارچه های عالی: انتخاب مواد مناسب برای لوازم منزل اولین قدم برای ورود بیودیزاین به خانه است. و اگر ماده طبیعی را انتخاب می کنید، باید مطابق با علاقه و سبک شما باشد. مواد طبیعی برای مکان های نشیمن در فضای باز نیز عالی هستند. از پرده گرفته تا ملافه، لباس های خاکی و پارچه هایی را انتخاب کنید که احساس راحتی دارند و فاقد مواد مصنوعی هستند.

پیشنهاد می کنیم انواع مبلمان منزل را جهت خرید در ویترا مشاهده نمایید.

سبک ارگانیک مدرن

  • جهت تنوع می ‌توان برای نشیمن و یا اتاق‌ خوابها، از ترکیب سنگ و چوب طبیعی برای دیوارها و کف استفاده کرد. با اینحال این موضوع بستگی به نظر و سلیقه شخصی افراد دارد. اگرچه که برای سرویس بهداشتی و حمام، بهترین گزینه استفاده از سنگهای طبیعی است. همچنین داشتن یک شومینه سنگی و گرم در فضای نشیمن، یک انتخاب فوق ‌العاده است.
  • چوب به عنوان یک عنصر اساسی، قابلیت تغییر ذهنیت و روح شما را دارد. آوردن چوب به فضای داخلی خانه یکی از آسانترین و گرمترین مواد طبیعی است و به اشکال و گونه ها و کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. از کفپوش و تیرک های سسقفی گرفته تا مجسمه و قاب عکس. مبلمان چوبی پیوند با طبیعت را در خانه تکمیل می کند.
  • برای اتاق نشیمن، از میز چوبی با پایه‌ های منحنی استفاده کنید. رنگ میز باید بصورت طبیعی چوب باشد و تنها برای افزایش دوام چوب، از سیلر استفاده کنید. استفاده از صندلی ‌های تنه درختی در اطراف میز نهارخوری، یکی از جالب‌ ترین و ارگانیک ‌ترین طراحی‌ هایی است که می ‌توان انجام داد. اگرچه ممکن است استفاده از صندلی ‌ها به این سبک، به دلیل نداشتن پشتی، برای نشستن طولانی مدت مفید نباشند.
  • مفهوم آوردن بیودیزاین به اتاق می تواند به شکل های مختلفی ظهور یابد؛ از ملافه های ارگانیک آراسته به عکس پرندگان و برگ ها گرفته تا یک آباژور که به شکل یه چشمه حباب دار است. زیرا آب یکی از عناصر آرامش بخش طبیعت است.
  • حمام می تواند یکی از مکان های آرامش بخش در جهان برای شما باشد. از چیزهای طبیعی کمی استفاده نمایید. به طور مثال از دیوارهای چوبی، سونا با گرمای خشک، نور روز، سنگ ها و سنگریزه های تزئینی، حوله های ارگانیک و گیاهان استفاده کنید.

  8 ایده دکوراسیون بهاری منزل جدید و شیک
  • الهام گرفتن از گل ها باید طبیعی باشد. از گیاهان و گلدان های طبیعی روی میز غذاخوری، کنار پنجره و میز وسط بهره ببرید.
  • یکی از ساده ترین؛ ارزانترین و زیباترین عناصر طبیعی نور خورشید است. نور روز می تواند هر اتاق را زنده کند.

لازم است توجه داشته باشید که در طراحی داخلی به سبک ارگانیک مدرن، قرار نیست همه وسایل و چیدمان از عناصر طبیعی تهیه شوند. آنچه مدنظر است، استفاده از وسایل و المان‌هایی است که فضا را بیشتر طبیعی جلوه داده و حس و حال طبیعت‌گون و خودمانی‌ای ایجاد کنند. انتخاب این سبک معماری بيونيک برای خانه ‌هایی که در محیط طبیعی مانند کوهستان یا روستایی بکر قرار دارند بسیار جذاب‌ تر است. زیرا داشتن ویویی از محیط طبیعی بکر و زیبا، در کنار فضای داخلی ارگانیک، جذابیت این سبک معماری را دو چندان می‌ کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *